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Factos & Números
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Apresentação

Computação Centrada no Humano e Ciência da Informação

HumanISE é um centro de investigação interdisciplinar focado em Computação Centrada no Humano (HCC) com uma ampla e profunda experiência em Ciência da Computação (CS) e Ciência da Informação (IS).

No HumanISE, engenheiros, cientistas e designers focam-se na investigação e desenvolvimento de sistemas de software, métodos e ferramentas que podem potenciar o ser humano e seus ambientes e comunidades, envolvendo elevada complexidade técnica e de gestão, resultante de larga escala, heterogeneidade, incerteza, integridade, conformidade com normas e enquadramentos legais ou questões organizacionais especificas do domínio de aplicação.

A nossa missão é desenvolver atividade de excelência e impactante em termos científicos, inovação, consultoria e e transferência de tecnologia, em estreita cooperação com os nossos parceiros académicos e empresariais. Focamos a nossa atividade em cinco áreas de investigação principais - Interação Homem(Pessoa)-Computador; Computação Gráfica e Media Digital Interativa; Gestão da Informação e Sistemas de Informação; Engenharia de Software; e Sistemas Computacionais de Grande Escala e Propósito Específico, Linguagens e Ferramentas - e quatro áreas principais de inovação - Investigação em Saúde Personalizada; Ciências da Terra, Mar e Espaço; Engenharia de Sistemas de Informação Geo-espacial; e Sistemas de Informação e Computação Aplicada.

Estamos também fortemente empenhados na formação de jovens investigadores e jovens profissionais, tendo um registo significativo na orientação de mestrandos e doutorandos.

Atualmente, os nossos investigadores são oriundos da Universidade do Porto (UP), Politécnico do Porto (IPP), Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD), Universidade Aberta (UAb) e Universidade do Minho (UM).

Últimas Notícias
Ciência e Engenharia dos Computadores

Investigadores INESC TEC na organização de conferência internacional em visão computacional e computação gráfica

A VISIGRAPP 2025 – 20th International Joint Conference on Computer Vision, Imaging and Computer Graphics Theory and Applications, chegou ao Porto no fim de fevereiro. Juntou mais de 380 investigadores e profissionais, interessados em acompanhar e discutir os avanços teóricos e as aplicações das áreas de Visão Computacional, Computação Gráfica, Interação Humano-Computador e Visualização de Informação, respetivamente os temas principais das conferências co-colocadas VISAPP, GRAPP, HUCAPP e IVAPP. Um dos co-chairs desta conferência foi o investigador do INESC TEC A. Augusto de Sousa.

27 março 2025

Ciência e Engenharia dos Computadores

Carros sem condutor? Sim, mas só em determinadas condições. Investigadores querem tornar estas condições sustentáveis e adaptáveis

FRODDO - é o nome do projeto que vai contribuir, através do desenvolvimento e teste de soluções tecnológicas, para uma maior segurança e robustez de sistemas autónomos e conectados, como o dos carros sem condutor, apoiando a mobilidade centrada no utilizador. O INESC TEC é um dos parceiros deste projeto europeu, com um financiamento de quase seis milhões de euros, ao abrigo do programa de financiamento Horizonte Europa.

07 fevereiro 2025

Ciência e Engenharia dos Computadores

A aprendizagem imersiva veio para impactar os contextos educativos. E o INESC TEC conta com uma investigadora na direção da principal rede da área

Daniela Pedrosa, investigadora colaboradora do INESC TEC, assumiu o cargo de gestão de edição responsável pelas publicações da Immersive Learning Research Network (iLRN), depois de quatro anos como publications chair no comité organizador da conferência promovida pela associação.

04 fevereiro 2025

Como será a educação do futuro? Uma rede quer aproximar pessoas, tecnologia e natureza para dar respostas – e conta com o INESC TEC

Um ambiente educativo que coloque o enfoque na interação do ser humano com todo o contexto que o rodeia: é este o objetivo de uma proposta de educação que vai receber contributos do INESC TEC.  

29 janeiro 2025

Ciência e Engenharia dos Computadores

Um ecossistema de redes, a inteligência artificial e a educação OnLIFE: há um novo projeto no Brasil que conta com o contributo do INESC TEC

Como é que a colaboração entre redes pode potenciar a educação interligada à inteligência artificial e aos ambientes imersivos? E como é que essa educação pode responder às mudanças ambientais, tecnológicas, sociais que vivemos? Como se prepara a sociedade para viver, aprender e trabalhar nestas novas realidades? Para dar resposta a estas perguntas, surge o projeto “Network Ecosystem in the OnLIFE Education Paradigm in the Age of Artificial Intelligences”, que pretende potenciar a investigação em rede, alavancando a formação em contextos ecologicamente interligados com a IA Generativa.

27 janeiro 2025

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Projetos Selecionados

PGU2CIMTS

Consultoria para a implementação de uma Plataforma de Gestão Urbana na CIM do Tâmega e Sousa

2025-2025

IATriage4SU

Apoio à tomada de decisão na triagem de urgência de adultos, com recurso a inteligência artificial

2025-2026

AMIDA

Aquisição de um serviço de desenvolvimento de arquitetura do sistema AMIDA

2024-2025

PFAI4_5eD

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 5a edição

2024-2024

Data4LEM

Synthetic and Explainable Data Generation for the Simulation and Analysis of Future Local Electricity Markets

2024-2025

PTPumpup

Building Portuguese Language Resources through machine learning and limited human interaction

2021-2024

Equipa
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Laboratórios

Laboratório de Sistemas de Informação

Laboratório de Engenharia de Software

Laboratório de Computação Gráfica e Ambientes Virtuais

Publicações

HumanISE Publicações

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2025

LLM Prompt Engineering for Automated White-Box Integration Test Generation in REST APIs

Autores
Rincon, AM; Rizzo Vincenzi, AM; Faria, JP;

Publicação
IEEE International Conference on Software Testing, Verification and Validation, ICST 2025 - Workshops, Naples, Italy, March 31 - April 4, 2025

Abstract
This study explores prompt engineering for automated white-box integration testing of RESTful APIs using Large Language Models (LLMs). Four versions of prompts were designed and tested across three OpenAI models (GPT-3.5 Turbo, GPT-4 Turbo, and GPT-4o) to assess their impact on code coverage, token consumption, execution time, and financial cost. The results indicate that different prompt versions, especially with more advanced models, achieved up to 90% coverage, although at higher costs. Additionally, combining test sets from different models increased coverage, reaching 96% in some cases. We also compared the results with EvoMaster, a specialized tool for generating tests for REST APIs, where LLM-generated tests achieved comparable or higher coverage in the benchmark projects. Despite higher execution costs, LLMs demonstrated superior adaptability and flexibility in test generation. © 2025 IEEE.

2025

Automated Social Media Feedback Analysis for Software Requirements Elicitation: A Case Study in the Streaming Industry

Autores
Silva, M; Faria, JP;

Publicação
Proceedings of the 20th International Conference on Evaluation of Novel Approaches to Software Engineering, ENASE 2025, Porto, Portugal, April 4-6, 2025.

Abstract

2025

Automatic Generation of Loop Invariants in Dafny with Large Language Models

Autores
Faria, JP; Trigo, E; Abreu, R;

Publicação
Fundamentals of Software Engineering - 11th IFIP WG 2.2 International Conference, FSEN 2025, Västerås, Sweden, April 7-8, 2025, Proceedings

Abstract
Recent verification tools aim to make formal verification more accessible for software engineers by automating most of the verification process. However, the manual work and expertise required to write verification helper code, such as loop invariants and auxiliary lemmas and assertions, remains a barrier. This paper explores the use of Large Language Models (LLMs) to automate the generation of loop invariants for programs in Dafny. We tested the approach on a curated dataset of 100 programs in Dafny involving arrays, strings, and numeric types. Using a multimodel approach that combines GPT-4o and Claude 3.5 Sonnet, correct loop invariants (passing the Dafny verifier) were generated at the first attempt for 92% of the programs, and in at most five attempts for 95% of the programs. Additionally, we developed an extension to the Dafny plugin for Visual Studio Code to incorporate automatic loop invariant generation into the IDE. Our work stands out from related approaches by handling a broader class of problems and offering IDE integration. © IFIP International Federation for Information Processing 2025.

2025

Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming - Workshops - XP 2024 Workshops, Bozen-Bolzano, Italy, June 4-7, 2024, Revised Selected Papers

Autores
Marchesi, L; Goldman, A; Lunesu, MI; Przybylek, A; Aguiar, A; Morgan, L; Wang, X; Pinna, A;

Publicação
XP Workshops

Abstract

2025

Histopoly: A serious game for teaching histology to 1st year veterinary students

Autores
Marcos, R; Gomes, A; Santos, M; Coelho, A;

Publicação
ANATOMICAL SCIENCES EDUCATION

Abstract
Histology is a preclinical subject transversal in medical, dental, and veterinary curricula. Classical teaching approaches in histology are often undermined by lower motivation and engagement of students, which may be addressed by innovative learning environments. Herein, we developed a serious game approach and compared it with a classical teaching style. The students' feedback was evaluated by questionnaires, and their performance on quizzes and exam's scores were assessed. The serious game (Histopoly) consisted of a game-based web application for the teacher/game master, a digital gaming application used by the students as a controller, and a projected digital board game. The board featured rows for the four fundamental tissues (epithelial, connective, muscular, and nervous) paired with question tiles and additional tiles with more demanding activities (e.g., drawing, presenting slides, and making a syllabus). Participants included all veterinary students enrolled in the first year. Paired laboratory sessions were split with four sections (n = 94 students) playing Histopoly at the end of all sessions and two sections (n = 28 students) completing small evaluations every three weeks at the beginning of sessions. According to the questionnaires, students that played the serious game were more motivated, engaged, and more interconnected with classmates. The activity was considered fun, and students enjoyed the classes more. No differences in the final examination scores were found, but the percentage of correct answers provided throughout the serious game was significantly higher. Overall, these findings argue for the inclusion of serious games in modern histology teaching to promote student engagement in learning.