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A. Augusto de Sousa terminou o seu doutoramento em 1996 na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP), Portugal, nas áreas de Computação Gráfica/Síntese de Imagem e Computação Paralela. É docente na mesma Faculdade desde 1983, em áreas relacionadas com a Computação Gráfica e Arquitetura de Computadores.

É, atualmente, membro da direção da FEUP, com o cargo de Vice-Presidente do Conselho Pedagógico. Foi, de 2008 a 2014, diretor do curso de Mestrado Integrado em Engenharia Informática e Computação da FEUP e, de 2000 a 2003, membro da primeira Direção do curso de Licenciatura em Jornalismo e Ciências da Comunicação da Universidade do Porto, responsável pela instalação do curso. É membro da Comissão Científica do ProDEI (Programa Doutoral em Engenharia Informática da FEUP). Foi por várias vezes membro eleito do Conselho Pedagógico da FEUP e é membro do Conselho Científico da FEUP e do Conselho de Departamento do DEi (Departamento de Engenharia Informática da FEUP).

É investigador no INESC TEC desde 1985, onde coordena o grupo de Computação Gráfica do CSIG e desempenhou funções de coordenador da Unidade de Sistemas de Informação e Computação Gráfica (1998 a 2000). Foi orientador de duas teses de doutoramento, em Otimização de Visualização em Cenas 3D Extensas, e em Armazenamento, Processamento e Visualização de Dados Espaço-temporais, assim como co-orientador de três teses de doutoramento em Síntese de Imagem, Realidade Virtual e Modelação Automática de Ambientes Virtuais Urbanos. Foi orientador de várias teses de mestrado em diversas áreas da Computação Gráfica, Realidade Virtual e Sistemas de Informação Geográfica.

A. Augusto de Sousa tem estado envolvido em vários projetos de I&D genericamente relacionadas com Interação Avançada/Intuitiva, Síntese de Imagem e Realidade Virtual. Foi e é Investigador Responsável de vários projetos financiados pela FCT em Processamento e Visualização de Dados Espácio-temporais, em Modelação Expedita e Visualização de Ambientes Virtuais Urbanos e em Ambientes Virtuais Multissensoriais e colaborou em um projeto Europeu na área da Interação Avançada para Modelação 3D. Participou na organização e na comissão científica de inúmeras conferências nacionais e internacionais, tendo sido organizador responsável de três conferências internacionais.

Foi membro da direção do EUROGRAPHICS Portuguese Chapter, tendo ocupado os cargos de Presidente, Vice-Presidente e Tesoureiro, bem como, por inerência de funções, foi membro da Comissão Executiva da Associação EUROGRAPHICS.

Tópicos
de interesse
Detalhes

Detalhes

  • Nome

    Augusto Sousa
  • Cluster

    Informática
  • Cargo

    Investigador Sénior
  • Desde

    01 março 1985
008
Publicações

2019

Modeling of video projectors in OpenGL for implementing a spatial augmented reality teaching system for assembly operations

Autores
Costa, CM; Veiga, G; Sousa, A; Rocha, L; Augusto Sousa, AA; Rodrigues, R; Thomas, U;

Publicação
19th IEEE International Conference on Autonomous Robot Systems and Competitions, ICARSC 2019

Abstract
Teaching complex assembly and maintenance skills to human operators usually requires extensive reading and the help of tutors. In order to reduce the training period and avoid the need for human supervision, an immersive teaching system using spatial augmented reality was developed for guiding inexperienced operators. The system provides textual and video instructions for each task while also allowing the operator to navigate between the teaching steps and control the video playback using a bare hands natural interaction interface that is projected into the workspace. Moreover, for helping the operator during the final validation and inspection phase, the system projects the expected 3D outline of the final product. The proposed teaching system was tested with the assembly of a starter motor and proved to be more intuitive than reading the traditional user manuals. This proof of concept use case served to validate the fundamental technologies and approaches that were proposed to achieve an intuitive and accurate augmented reality teaching application. Among the main challenges were the proper modeling and calibration of the sensing and projection hardware along with the 6 DoF pose estimation of objects for achieving precise overlap between the 3D rendered content and the physical world. On the other hand, the conceptualization of the information flow and how it can be conveyed on-demand to the operator was also of critical importance for ensuring a smooth and intuitive experience for the operator. © 2019 IEEE.

2018

Generalized selections for direct control in procedural buildings

Autores
Jesus, D; Patow, G; Coelho, A; Sousa, AA;

Publicação
Computers & Graphics

Abstract

2017

DinofelisAR Demo Augmented Reality Based on Natural Features

Autores
Marto, AGR; Augusto de Sousa, AA; Marques Goncalves, AJM;

Publicação
2017 12TH IBERIAN CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS AND TECHNOLOGIES (CISTI)

Abstract
Augmented reality has seen a fast-growing gain of interest in the last few decades. Due to technological advances, smartphones are now devices that allow to experience augmented reality systems, anytime and anywhere. Although its emerging success among users, some problems AR have been reported inhibiting its full acceptance in our digital society. The aim of this paper is to present a study about techniques to implement augmented reality systems in the cultural heritage context, including a prototype to test the technology which, based on physical objects that belong to the landscape, present an effective and accurate augmented reality approach, overlaying 3D virtual models aligned over the real images, using a smartphone's camera.

2017

Mobile Augmented Reality in Cultural Heritage Context: Current Technologies

Autores
Marto, AGR; Augusto de Sousa, AA; Marques Goncalves, AJM;

Publicação
2017 24 ENCONTRO PORTUGUES DE COMPUTACAO GRAFICA E INTERACAO (EPCGI)

Abstract
The use of augmented reality has a great potential applied to several areas, in particular, for cultural heritage context where it became possible to display, in loco, virtual elements which complement the user's real scenario. Due to technological advances, differentiated ways of experience this technology has been explored, providing to common user, the access to this technology, until recently, quite limited, especially, in public locations. This article presents a work which includes implementation and evaluation of distinct applications of augmented reality - using smartphones - based on different techniques and tools. The evaluation intends to identify a solution to be implemented in a cultural heritage context, namely, the ruins of the Museu Monografico de Conimbriga

2016

Adaptation and Validation of the Igroup Presence Questionnaire (IPQ) in a Portuguese Sample

Autores
Vasconcelos Raposo, J; Bessa, M; Melo, M; Barbosa, L; Rodrigues, R; Teixeira, CM; Cabral, L; Sousa, AA;

Publicação
PRESENCE-TELEOPERATORS AND VIRTUAL ENVIRONMENTS

Abstract
The present study aims (a) to translate and adapt the Igroup Presence Questionnaire (IPQ) to the Portuguese context (semantic equivalence/ conceptual and content validity) and (b) to examine its psychometric properties (reliability and factorial validity). The sample consisted of 478 subjects (285 males and 193 females). The fidelity of the factors varied between 0.53 and 0.83. The confirmatory factor analysis results produced a 14-item version of IPQ-PT, accepting covariance between residual errors of some items of the instrument, as the best structural representation of the data analyzed. The CFA was conducted based on a three-variable model. The fit indexes obtained were X-2/df = 2.647, GFI = .948, CFI = .941, RSMEA = .059, and AIC = 254. These values demonstrate that the proposed Portuguese translation of the IPQ maintains its original validity, demonstrating it to be a robust questionnaire to measure the sense of presence in virtual reality studies. It is therefore recommended for use in presence research when using Portuguese samples.

Teses
supervisionadas

2018

Sketch based interaction for procedural modelling

Autor
Diego António Rodrigues de Jesus

Instituição
UP-FEUP

2017

Realidade Aumentada Móvel num Contexto de Herança Cultural

Autor
Anabela Gonçalves Rodrigues Marto

Instituição
UP-FEUP

2017

Sketch based interaction for procedural modelling

Autor
Diego António Rodrigues de Jesus

Instituição
UP-FEUP

2016

Framework para a Integração de Dispositivos Móveis na Interação Pessoa-Computador

Autor
Wilson da Silva Oliveira

Instituição
UP-FEUP

2016

Sketch based interaction for procedural modelling

Autor
Diego António Rodrigues de Jesus

Instituição
UP-FEUP