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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Robótica e Sistemas Autónomos

A nossa missão no CRAS é desenvolver soluções robóticas inovadoras para ambientes complexos e múltiplas operações, incluindo recolha de dados, inspeção, mapeamento, vigilância ou intervenção.

No CRAS trabalhamos em quatro áreas de investigação principais: navegação autónoma; missões de longo prazo; sensorização, mapeamento e intervenção; operações de múltiplas plataformas.

Últimas Notícias
Redes de Sistemas Inteligentes

INESC TEC recebe Almirante Gouveia e Melo e apresenta roteiros sobre capacitação e investigação em Tecnologias Oceânicas

O Chefe do Estado-Maior da Armada (CEMA), o Almirante Henrique Gouveia e Melo, visitou o INESC TEC no dia 7 de abril. A visita teve como objetivo apresentar ao CEMA o contributo do Instituto para o crescimento sustentável da Economia do Mar, em particular, o trabalho de investigação, desenvolvimento, testes e validação de Tecnologias Oceânicas, assim como explorar possibilidades de cooperação. O programa incluiu também uma passagem pelo “Mar Profundo”, o navio de apoio à investigação multidisciplinar no Mar. 

28 abril 2022

Redes de Sistemas Inteligentes

INESC TEC em parceria internacional para a exploração do espaço

O Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores, Tecnologia e Ciência (INESCTEC) assinou um Memorando de Entendimento (MoU) com o International Institute of Astronautical Sciences (IIAS), com vista a uma parceria que engloba seis áreas de intervenção: ciência, tecnologia, engenharia, matemática, educação e investigação espacial.

28 março 2022

Redes de Sistemas Inteligentes

INESC TEC inaugura participação no Aquaculture Europe 2021

O INESC TEC participou pela primeira vez no Aquaculture Europe 2021, evento de referência internacional no setor da Aquacultura, que decorreu de 4 a 6 de outubro, no Pestana Casino Hotel, no Funchal, Madeira.

28 outubro 2021

Redes de Sistemas Inteligentes

INESC TEC e IPMA desenvolvem tecnologia para exploração autónoma das profundezas do oceano

O Centro de Telecomunicações e Multimédia (CTM) e o Centro de Robótica e Sistemas Autónomos (CRAS) do INESC TEC, em parceria com o Instituto Português do Mar e da Atmosfera (IPMA), desenvolveram uma nova solução de comunicações subaquáticas de longo alcance e banda larga para a exploração autónoma do oceano.

26 outubro 2021

Redes de Sistemas Inteligentes

Investigadores INESC TEC desenvolvem sistema ótico híbrido inovador para soluções robóticas subaquáticas

Investigadores do INESC TEC desenvolveram um sistema ótico híbrido inovador, capaz de melhorar a perceção tridimensional de soluções robóticas subaquáticas. De nome MARESye 2.0, este é um dos projetos apoiados ao abrigo do programa de financiamento interno do INESC TEC, os Internal Seed Projects.

30 setembro 2021

Tópicos de interesse
067

Projetos Selecionados

TIMREX

T-Shaped Master Programme for Innovative Mineral Resource Exploration

2022-2024

FIRELOGUE

Cross-sector dialogue for Wildfire Risk Management

2021-2025

MAGPIE

sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs

2021-2026

EUSCORES

EUropean - Scalable and Complementary Offshore Renewable Energy Sources

2021-2025

KRISO 2021

Underwater 3D Environment Perception – VAMOS the case study

2021-2021

Connect2Oceans

Conectar os Oceanos Atlântico e Ártico para Decifrar o Impacto das Alterações Climática nas Funções dos Microbiomas Planctónicos

2021-2024

AECUD

Automatic environmental control using eDNA

2021-2022

PORT XXI

Space Enabled Sustainable Port Services

2020-2022

NoduleMiner6k

Conceptual design of a Polymetallic Nodule Miner

2020-2021

SHIELD

Proteção do Património Cultural contra Pilhagem em Distritos em Perigo

2020-2023

KRISO 2020

Underwater 3D Environment Perception, Awareness, Reasoning for CPOS (Cyber-Physical Operation System) of Underwater Robots

2020-2020

K2D

Knowledge and Data from the Deep to Space

2020-2023

REV@CONSTRUCTION

Digital construction revolution

2020-2023

FLY_PT

Mobilizar a indústria aeronáutica nacional para a disrupção no transporte aéreo urbano do futuro

2020-2023

NEWSAT

Development of a compact integrated sensor and satellite for earth observation

2020-2023

inSITE

inSITE. Insitu ore grading system using LIBS in harsh environments

2020-2022

ATLANTIS

The Atlantic Testing Platform for Maritime Robotics: New Frontiers for Inspection and Maintenance of Offshore Energy Infrastructures

2020-2023

UNEXUP

UNEXMIN Upscaling

2020-2022

QuALTOS

Quality Assurance in Long Term Observation Systems

2020-2022

Sail2020

Interações Espaço-Atmosfera-Oceano na Camada Limite Marinha

2020-2020

RHAQ

Contratação de Recursos Humanos Altamente Qualificados

2020-2023

DEEPFIELD

DeepField- Deep Learning in Field Robotics: from conceptualization towards implementation

2019-2023

ESAPlastics

De-risk assessment: spectrometer for marine litter

2019-2021

SPRING

Strategic planning for water resources and implementation of novel biotechnical treatment solutions and good practices

2019-2023

SensiTermo_1

Estudo técnico de tecnologias e componentes eletrónicos para a monitorização da passagem de água em termoacumuladores de forma não intrusiva

2019-2019

SantoAntonio

ROV de inspeção e apoio à limpeza para Santo António Energia

2019-2021

SVManagement

Apoio à constituição de uma equipa de investigação e desenvolvimeto da Clínica Saúde Viável

2019-2019

MetroRec

Avaliação do sistema gravação vídeo do Metro do Porto

2019-2019

Nettag

Tagging fishing gears and enhancing on board best-practices to promote waste free fisheries

2019-2021

Mine_Heritage

Historical Mining – tracing and learning from ancient materials and mining technology

2019-2021

NESSIE

moNitoring offshorE StructureS with robotIc systems intEgration

2019-2022

Prince

Preparedness Response for CBRNE INCidEnts

2019-2022

GROW

Comunicações subaquáticas sem fios de longo alcance e banda larga

2018-2021

DIIUS

Percepção distribuida para a inspeção de estruturas aquáticas

2018-2022

ENDURANCE

Comunicações e energia sem fios subaquática contribuindo para a presença de longo

2018-2020

HiperSea

Sistema Hiperbárico para Recolha e Manutenção de Organismos do Mar Profundo

2018-2022

BIOREM

Bioremediação de poluição por hidrocarbonetos ambiente aquático usando microrganismos autóctones

2018-2021

INTENDU

Tecnologias integradas para operações persistentes de plataformas robóticas submarinas

2018-2021

FEEDFIRST

Desenvolvimento de uma nova tecnologia para cultivo de larvas de peixes à primeira alimentação

2018-2021

PROTOATLANTIC

Desenvolvimento e validação de um programa de prototipagem e exploração de ideias inovadoras

2017-2023

ROSM

Sistema robótico de mitigação de derrame de crude

2017-2019

AutoMon

Monitorização automatizada de Recursos Hídricos

2017-2021

TEC4Sea

Modular Platform for Research, Test and Validation of Technologies supporting a Sustainable Blue Economy

2017-2022

EMSO-PT

Observatório Europeu Multidisciplinar do Fundo do Mar e Coluna de Água - Portugal

2017-2022

SpilLess

First line response to oil spills based on native microorganisms cooperation (SpilLess)

2017-2019

SIDENAV

Smart infrastructure for deep sea navigation

2016-2018

RAWFIE

Road-, Air- and Water-based Future Internet Experimentation

2016-2019

HAIFA

Bóias para instalalação de equipamento marítimo

2016-2017

MyTag-CRAS

Integração de marcas naturais e artificiais para reconstruir migrações de peixes e alterações ontogénicas de nicho

2016-2019

EDA-SAVEWATE-CRAS

Sistema de Veículos Autónomos para Ambientes Aquáticos para aplicações na área da defesa

2016-2018

Fmanagement

Fmanagement

2016-2017

DeepFloat

Sistema de variação de flutuação para aplicações submarinas

2016-2018

UNEXMIN-CRAS

Autonomous Underwater Explorer for Flooded Mines

2016-2019

CORAL-SENSORS

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

CORAL-TOOLS

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

STRONGMAR-CRAS

STRengthening MARritime Technology Research Center

2016-2018

EMSODEV

EMSO implementation and operation: DEVelopment of instrument module

2015-2018

MarineEye

MarinEye - A prototype for multitrophic oceanic monitoring

2015-2017

BLUECOM+

Ligando Humanos e Sistemas em Zonas Remotas do Oceano através de Comunicações de Banda Larga e Baixo Custo

2015-2017

ENDURE

Enabling Long-Term Deployments of Underwater Robotic Platforms in Remote Oceanic Locations

2015-2017

Demo_Drone

Demonstração de capacidades de utilização de Drones para inspeção detalhada de ativos de rede;Desenvolvimento de uma solução de Drones de asas rotativas para inspeção de ativos de rede (fase 2)

2015-2018

CINMarS

Combining Space and Maritime NetWorks

2015-2017

VAMOS

Viable Alternative Mine Operating System

2015-2019

SUNNY

Rede de Sensores Aéreos Inteligentes para a Deteção de Embarcações Usadas para Fins Criminosos e Entradas Irregulares Além-fronteiras

2014-2018

Evologics-CRAS

Fusão de Dados LBL em Tempo Real para Modems Acústicos

2013-2019

ICARUS-CRAS

Componentes Integradas para Operações de Busca e Salvamento com Veículos não Tripulados

2012-2016

SUB.2-CRAS

Veículo submarino com capacidade de propulsão, energia transportada a bordo e sistemas eletrónicos e computacionais, capaz de operar autonomamente e sem qualquer ligação com o operador

2012-2015

Equipa
001

Laboratórios

Laboratório de Robótica e Sistemas Robóticos Autónomos

Publicações

CRAS Publicações

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2022

Active Learning Strategies for Sustainable Engineering

Autores
Duarte, AJ; Malheiro, B; Silva, MF; Ferreira, PD; Guedes, PB;

Publicação
Handbook of Research on Improving Engineering Education with the European Project Semester - Advances in Higher Education and Professional Development

Abstract
Engineering aims to improve the quality of daily life on a planet with limited resources. This chapter describes how the European Project Semester offered by the School of Engineering of the Porto Polytechnic contributes to make engineering undergraduates conscious of their environmental and societal impact. The program is a project-based active learning framework where problem-solving is supported by intercultural communication and creativity, ethical and sustainable reasoning, and global contextual analysis. This analysis shows that it fosters scientific, technical, and interpersonal competencies, emphasizing ethical and sustainable design as recommended by several reference institutions through the testimonials left on the project reports and the evolution perceived by the participants during the semester. These findings are supported by a sample of 45 projects conducted by 228 students from 23 countries and 65 degrees. All projects aimed to have a lasting impact on the future engineering practice of participants and, somehow, transform the world positively.

2022

Learning Engineering Ethics

Autores
Nylund, R; Malheiro, B;

Publicação
Handbook of Research on Improving Engineering Education with the European Project Semester - Advances in Higher Education and Professional Development

Abstract
Ethics promotes collective respect, well-being, and development. Its values drive individual, social, and environmental conduct and apply to all human activities. Professional ethics or deontology refers to the moral obligations binding professionals to society in the work sphere. These moral obligations are fundamental in professions that, like engineering, are behind technological innovation, given its current daily and worldwide impact. As such, it is essential to train engineers for holistic problem-solving, that is, driven by ethical, sustainability, technical, and economic constraints. This chapter analyses engineering ethics and how it is addressed within the European Project Semester, an undergraduate one-semester international exchange program, focusing on this aspect of engineering education. European Project Semester relies on multicultural teamwork, project-based learning, ethics, and sustainability-oriented design to motivate and prepare global engineers committed to protecting and improving life on the planet.

2022

European Project Semester

Autores
Budzinska, G; Hansen, J; Malheiro, B; Fuentes-Durá, P;

Publicação
Handbook of Research on Improving Engineering Education with the European Project Semester - Advances in Higher Education and Professional Development

Abstract
This chapter aims to introduce the European Project Semester concept and the network of providers together with historical and current data on participants and providers. EPS is a one-semester international exchange program designed for engineering, product designers, and business undergraduates. It embraces student-centered project-based learning and multicultural and transdisciplinary teamwork to help students develop the competencies and skills required for the 21st century. It was created in 1995 in Denmark to prepare future engineers for global challenges, and it combines scientific and technical education, ethical and sustainability-driven problem-solving, intercultural communication, and teamwork. EPS has since been adopted by 19 European higher education institutions, establishing a network of EPS providers across Europe. The network offers international students a wide range of European study locations and cultural insights and, above all, the opportunity to enjoy the EPS learning experience. The number of alumni shows the program's attractiveness, range, and vitality.

2022

Handbook of Research on Improving Engineering Education with the European Project Semester

Autores
Malheiro, B; Fuentes-Durá, P;

Publicação
Advances in Higher Education and Professional Development

Abstract

2022

Floating Trash Collector - An EPS@ISEP 2020 Project

Autores
Serafia, AB; Santos, A; Caddia, D; Zeeman, E; Castaner, L; Malheiro, B; Ribeiro, C; Justo, J; Silva, MF; Ferreira, P; Guedes, P;

Publicação
Lecture Notes in Networks and Systems

Abstract
Each year millions of tons of plastic end up in the oceans, lakes and rivers. In the spring of 2020, an European Project Semester team, composed of multicultural and multidisciplinary undergraduate students, decided to tackle this problem. This was achieved by designing, modelling and simulating a floating trash collector named Soaksy. The collector is expected to operate continuously and automatically on lakes at the view of everybody, becoming an educational and an environmental tool. This paper reports the team’s journey from the initial studies, through the design, till the final simulation and tests.

Teses Orientadas

2021

A mediação do Laboratório Físico nos processos de Ensino e de Aprendizagem do curso de Redes de Computadores

Autor
Jaildo Tavares Pequeno

Instituição
UTAD

2021

Efficient Deep Neural Architectures for Disease Detection

Autor
Mafalda Falcão Torres Veiga de Ferreira

Instituição
UP-FEUP

2021

Recomendações adaptativas em ambientes on-line

Autor
Rogério Xavier de Azambuja

Instituição

2021

Self-adaptive electromagnetic energy harvesting system

Autor
Pedro Miguel Rocha Carneiro

Instituição
IES_Outra

2021

Authoring framework for interactive and immersive virtual reality training

Autor
Hugo Rafael Mendes Coelho

Instituição
UTAD

Factos & Números

7Artigos em conferências indexadas

2020

40Investigadores

2016

11Docentes do Ensino Superior

2020

Contactos