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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Engenharia e Gestão Industrial

O centro é uma referência internacional em análise de negócios através de sistemas de apoio à decisão para a gestão de serviços e operações, contribuindo, desta forma, para a conceção de serviços, a avaliação de desempenho e a gestão de ativos.

As áreas de aplicação do CEGI incluem Mobilidade/ Transportes, Retalho/Indústria e Saúde. Também se verificam consideráveis contribuições no setor da energia e ainda uma colaboração reforçada com o Centro de Sistemas de Energia.

Nos últimos anos, o CEGI contribuiu substancialmente para as iniciativas da Indústria 4.0 (ao melhorar as regras de programação baseadas nas informações complementares disponíveis nos sistemas de produção).

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Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

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Estudo sobre o impacto das validades dos produtos nos contratos

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ESTUDO SOBRE A RECOLHA SELETIVA DE RESÍDUOS URBANOS COMERCIAIS

2019-2019

FIN-TECH

A FINancial supervision and TECHnology compliance training programme

2019-2020

VAR

Avaliação de risco das válvulas de rede primária : vida útil restante e condições de operação

2019-2019

DoubleChain

Suporte da Cadeia de Abastecimento Ubíqua e totalmente Descentralizada usando a Tecnologia Blockchain

2018-2020

LASTMILE

Novos modelos de distribuição sustentável com crowdsourcing

2018-2021

SiuSMS

Sistemas inteligentes de mobilidade (inter)urbana partilhada: integração de decisões de preço e gestão de frota para um futuro sustentável do planeamento da mobilidade

2018-2021

DeltaC&P

Incerteza em problemas de cortes e empacotamentos: planeamento robusto e replaneamento otimizado na produção e nos transportes

2018-2021

opti-MOVES

Gestão da qualidade de serviços intermodais de transporte público: diagnóstico e otimização

2018-2021

ASAP

Processos de atribuiçao de slots em aeroportos: desenvolvimentos nas orientaçoes e práticas atuais

2018-2021

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Estudo da gestão de produção, inventário e compras através de métodos analíticos

2018-2019

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Logística 4.0: Tecnologias para a logística flexível e eco-eficiente

2018-2021

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Heath Index for Power Transformers

2018-2018

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MANUfacturing ecoSystem of QUAlified Resources Exchange

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Heath index for assets of the distribuition network

2018-2019

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Otimização do sistema de paletização

2017-2017

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2017-2018

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Os cuidados de enfermagem especializados como resposta à evolução das necessidades em cuidados de saúde

2017-2017

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KnowLOGIS - Expertise in Healthcare Logistics

2017-2019

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Sistema de Apoio à Decisão para a definição de preços

2017-2017

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Políticas de manutenção preditiva apoiadas na fiabilidade de transformadores

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Simulação e Optimização na Distribuição Alimentar

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Saber para intervir: observatório para a educação

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Operações logisticas e cientes e colaborativas para maior sustentabilidade das cadeias de abastecimento forestais

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Previsão e apoio à decisão para o planeamento de recursos humanos de saúde e análise de políticas

2016-2018

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mKEP - Modelos e algoritmos de optimização em programas internacionais de doacção renal cruzada

2016-2019

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CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

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Consultoria em data minning e otimização em diferentes problemas abordados pela LTP

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Gestão de ativos na rede de distribuição de gás

2015-2016

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TEC4Growth - RL iMAN - Intelligence for advanced Manufacturing systems

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TEC4Growth - RL SMILES - Smart, Mobile, Intelligent and Large scale Sensing and analytics

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Desenvolvimento de um modelo integrado de engenharia de fiabilidade

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Análise de processos de distribuição com vista à formulação de propostas de melhoria ao processo de distribuição atual

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Ferramenta Quantitativa para a Gestão da Cadeia de Abastecimento de Produtos Alimentares Perecíveis

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Engenharia de Fiabilidade para Geradores de Turbinas Eólicas

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Novos modelos no processo de transplante renal

2011-2014

Equipa
Publicações

CEGI Publicações

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2019

A co-evolutionary matheuristic for the car rental capacity-pricing stochastic problem

Autores
Oliveira, BB; Carravilla, MA; Oliveira, JF; Costa, AM;

Publicação
European Journal of Operational Research

Abstract

2019

Data mining based framework to assess solution quality for the rectangular 2D strip-packing problem

Autores
Júnior, AN; Silva, E; Gomes, AM; Soares, C; Oliveira, JF;

Publicação
Expert Syst. Appl.

Abstract

2019

Data mining based framework to assess solution quality for the rectangular 2D strip-packing problem

Autores
Neuenfeldt Junior, A; Silva, E; Gomes, M; Soares, C; Oliveira, JF;

Publicação
Expert Systems with Applications

Abstract
In this paper, we explore the use of reference values (predictors) for the optimal objective function value of hard combinatorial optimization problems, instead of bounds, obtained by data mining techniques, and that may be used to assess the quality of heuristic solutions for the problem. With this purpose, we resort to the rectangular two-dimensional strip-packing problem (2D-SPP), which can be found in many industrial contexts. Mostly this problem is solved by heuristic methods, which provide good solutions. However, heuristic approaches do not guarantee optimality, and lower bounds are generally used to give information on the solution quality, in particular, the area lower bound. But this bound has a severe accuracy problem. Therefore, we propose a data mining-based framework capable of assessing the quality of heuristic solutions for the 2D-SPP. A regression model was fitted by comparing the strip height solutions obtained with the bottom-left-fill heuristic and 19 predictors provided by problem characteristics. Random forest was selected as the data mining technique with the best level of generalisation for the problem, and 30,000 problem instances were generated to represent different 2D-SPP variations found in real-world applications. Height predictions for new problem instances can be found in the regression model fitted. In the computational experimentation, we demonstrate that the data mining-based framework proposed is consistent, opening the doors for its application to finding predictions for other combinatorial optimisation problems, in particular, other cutting and packing problems. However, how to use a reference value instead of a bound, has still a large room for discussion and innovative ideas. Some directions for the use of reference values as a stopping criterion in search algorithms are also provided. © 2018 Elsevier Ltd

2019

A Benders Decomposition Algorithm for the Berth Allocation Problem

Autores
Barbosa, F; Oliveira, JF; Carravilla, MA; Curcio, EF;

Publicação
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics

Abstract
In this paper we present a Benders decomposition approach for the Berth Allocation Problem (BAP). Benders decomposition is a cutting plane method that has been widely used for solving large-scale mixed integer linear optimization problems. On the other hand, the Berth Allocation Problem is a NP-hard and large-scale problem that has been gaining relevance both from the practical and scientific points of view. In this work we address the discrete and dynamic version of the problem, and develop a new decomposition approach and apply it to a reformulation of the BAP based on the Heterogeneous Vehicle Routing Problem with Time Windows (HVRPTW) model. In a discrete and dynamic BAP each berth can moor one vessel at a time, and the vessels are not all available to moor at the beginning of the planning horizon (there is an availability time window). Computational tests are run to compare the proposed Benders Decomposition with a state-of-the-art commercial solver. © 2019, Springer Nature Switzerland AG.

2019

Maximizing the expected number of transplants in kidney exchange programs with branch-and-price

Autores
Alvelos, F; Klimentova, X; Viana, A;

Publicação
Annals of Operations Research

Abstract
In this paper, we propose a branch-and-price approach for solving the problem of maximizing the expected number of transplants in Kidney Exchange Programs (KEPs). In these programs, the decision on which transplants will be conducted is usually made with the support of optimization models with the assumption that all operations will take place. However, after a plan of transplants is defined, a pair may leave the KEP or a more accurate compatibility evaluation exam may invalidate a transplant. To model these possible events we consider probabilities of failure of vertices and of arcs and the objective of maximizing the expected number of transplants. The proposed approach is based on the so-called cycle formulation, where decision variables are associated with cycles. Built on the concept of type of cycle a branch-and-price algorithm is conceived. One subproblem is defined for each type of cycle. We present computational results of the proposed branch-and-price algorithm and compare them with solving directly the cycle formulation (with a general purpose mixed integer programming solver—CPLEX) showing that the proposed approach is the only one suitable for larger instances. © 2017 Springer Science+Business Media, LLC

Teses Orientadas

2018

Root cause analysis in semiconductor manufacturing: a propositional vs. relational approach

Autor
Eduardo Luís de Meireles e Oliveira

Instituição
UP-FEUP

2018

Artifical Intelligence for Jobshop Scheduling

Autor
Nicolau Filipe Barbosa Veludo dos Santos

Instituição
UP-FCUP

2018

Development of a KPI Tracking-Tool for Monitoring Operational Performance

Autor
António Diogo Barroso Arriscado e Amorim

Instituição
UP-FEUP

2018

Using Simulation to Improve Checkout Management: a Case Study in a Retail Company

Autor
Diogo Emanuel Pereira Miranda

Instituição
UP-FEUP

2018

From reactive to proactive: A novel approach for decision support in the context of a humanitarian supply chain

Autor
Diogo Pereira da Silva Faceira Lages

Instituição
UP-FEUP

Factos & Números

32Artigos em revistas indexadas

2016

43Programas UE

2016

0Outros Programas Financiamento

2016