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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Engenharia e Gestão Industrial

O centro é uma referência internacional em análise de negócios através de sistemas de apoio à decisão para a gestão de serviços e operações, contribuindo, desta forma, para a conceção de serviços, a avaliação de desempenho e a gestão de ativos.

As áreas de aplicação do CEGI incluem Mobilidade/ Transportes, Retalho/Indústria e Saúde. Também se verificam consideráveis contribuições no setor da energia e ainda uma colaboração reforçada com o Centro de Sistemas de Energia.

Nos últimos anos, o CEGI contribuiu substancialmente para as iniciativas da Indústria 4.0 (ao melhorar as regras de programação baseadas nas informações complementares disponíveis nos sistemas de produção).

Últimas Notícias
Informática

Tecnologia que reduz o tempo de tratamento de doentes oncológicos vence prémio de inovação digital

O projeto Gentil – Text Mining venceu o prémio Portugal Digital Awards na categoria Best Future of Work Project, que distingue o melhor projeto relacionado com a produtividade e efetividade dos colaboradores.

06 janeiro 2022

Engenharia Industrial e de Sistemas

INESC TEC lidera projeto contra o desperdício alimentar

O INESC TEC lidera um projeto que tem como objetivo combater o desperdício alimentar através de uma melhoria da eficiência operacional na cadeia de valor alimentar. O projeto, denominado Be Fresh – Integrating Consumer Behavior to Improve Food Value Chains, encontra-se alinhado com três dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), nomeadamente o de erradicar a fome, promover o crescimento económico inclusivo e sustentável e garantir padrões de consumo e de produção sustentáveis. O novo projeto do INESC TEC arranca agora, em janeiro de 2022.  

15 dezembro 2021

Engenharia Industrial e de Sistemas

Investigadores INESC TEC recebem prémios de investigação e docência

Quatro investigadores do INESC TEC da área da engenharia de gestão industrial foram distinguidos com prémios de investigação e de docência pela Associação Portuguesa de Investigação Operacional (APDIO) e pela Escola de Engenharia da Universidade do Minho (EEUM), respetivamente.

23 novembro 2021

INESC TEC participa em projeto de valorização da floresta

O INESC TEC integra o consórcio do projeto rePLANT, liderado pelo laboratório colaborativo ForestWISE, que pretende criar novas tecnologias e serviços, na sua maioria suportados por tecnologias digitais, nas áreas da gestão integrada da floresta e do fogo.

26 abril 2021

Engenharia Industrial e de Sistemas

INESC TEC quer tornar inteligência artificial mais compreensível, transparente e confiável

O projeto TRUST-AI, coordenado pelo Centro de Engenharia e Gestão Industrial (CEGI) do INESC TEC procura explicar os sistemas de IA, tornando-os mais transparentes e confiáveis.

09 março 2021

Tópicos de interesse
088

Projetos Selecionados

Produtech R3

Agenda Mobilizadora da Fileira das Tecnologias de Produção para a Reindustrialização

2022-2025

PFAI4_3ed

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 3a edição

2022-2022

FORM_I40

Formação Indústria 4.0

2022-2022

BestOrder3

Gestão de inventário de farmácias comunitárias

2022-2023

BeFresh

On incorporating consumer behaviour into the supply chain planning of fresh products

2022-2024

DRIVEN

Decision Rules made Interpretable, Verifiable and Effective for governing Farfetch Network

2021-2022

SolIM62010

Intelligent marketing solutions

2021-2022

BEST_ORDER_II

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas - Fase II

2021-2022

EUSCORES

EUropean - Scalable and Complementary Offshore Renewable Energy Sources

2021-2025

AI4PV

Artificial Intelligence for Operation and Maintenance of PV Plants

2021-2023

DIGITALCER

Digital Energy Platform for Energy Communities

2021-2023

SmartPV

Desenvolvimento de plataforma de gestão de ativos PV através de prevenção inteligente de falhas

2021-2023

TRUSTAI

Transparent, Reliable and Unbiased Smart Tool for AI

2020-2025

BestOrder

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2020-2021

PFAI4.0

Programa de Formação Avançada Industria 4.0

2020-2021

FPP2

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

TRF4p0

Digital revolution of power transformers

2020-2023

PLASMA 4 COVID

Agilização da colheita de plasma convalescente

2020-2021

Replant

Implantação de estratégias colaborativas para a gestão integrada da floresta e do fogo

2020-2023

FPP

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

MINE4HEALTH

Text mining e clinical decision-making

2020-2021

WINDEXT

Advanced maintenance, lifetime extension and repowering of wind farms supported by advanced digital tools

2020-2022

CrossLOG

Concretização de sistema físico e software para paletização mista automática em centros logísticos cross-docking para cadeias de valor responsive demand-driven

2019-2023

POCITYF

A POsitive Energy CITY Transformation Framework

2019-2024

XFLEX_HIDRO

Hydropower Extending Power System Flexibility

2019-2023

T4CDTKC

Training 4 Cotec, Digital Transformation Knowledge Challenge - Elaboração de Programa de Formação “CONHECER E COMPREENDER O DESAFIO DAS TECNOLOGIAS DE TRANSFORMAÇÃO DIGITAL”

2019-2021

ENCKEP

European Network for Collaboration on Kidney Exchange Programmes

2019-2021

OCP_STOCK

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2019-2020

ValProduct

Estudo sobre o impacto das validades dos produtos nos contratos

2019-2019

PortoAmbiente

ESTUDO SOBRE A RECOLHA SELETIVA DE RESÍDUOS URBANOS COMERCIAIS

2019-2020

RM20

Car Rental Revenue Management 2.0

2019-2020

FIN-TECH

A FINancial supervision and TECHnology compliance training programme

2019-2021

VAR

Avaliação de risco das válvulas de rede primária : vida útil restante e condições de operação

2019-2019

OpenInnoTrain

Research Translation and Applied Knowledge Exchange in Practice through University-Industry-Cooperation

2019-2024

DoubleChain

Suporte da Cadeia de Abastecimento Ubíqua e totalmente Descentralizada usando a Tecnologia Blockchain

2018-2020

LASTMILE

Novos modelos de distribuição sustentável com crowdsourcing

2018-2022

SiuSMS

Sistemas inteligentes de mobilidade (inter)urbana partilhada: integração de decisões de preço e gestão de frota para um futuro sustentável do planeamento da mobilidade

2018-2022

DeltaC&P

Incerteza em problemas de cortes e empacotamentos: planeamento robusto e replaneamento otimizado na produção e nos transportes

2018-2022

opti-MOVES

Gestão da qualidade de serviços intermodais de transporte público: diagnóstico e otimização

2018-2022

KnowlogisII

Ferramenta de apoio à logística de farmácias hospitalares

2018-2020

ASAP

Processos de atribuiçao de slots em aeroportos: desenvolvimentos nas orientaçoes e práticas atuais

2018-2022

BEEF

Estudo da gestão de produção, inventário e compras através de métodos analíticos

2018-2019

Tec-FEL

Logística 4.0: Tecnologias para a logística flexível e eco-eficiente

2018-2021

HIP

Heath Index for Power Transformers

2018-2018

MANU-SQUARE

MANUfacturing ecoSystem of QUAlified Resources Exchange

2018-2021

HEAD

Heath index for assets of the distribuition network

2018-2022

WinePallet

Otimização do sistema de paletização

2017-2017

UPGASII

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás (Fase II)

2017-2018

ANPCARE

Os cuidados de enfermagem especializados como resposta à evolução das necessidades em cuidados de saúde

2017-2017

KnowLOGIS

KnowLOGIS - Expertise in Healthcare Logistics

2017-2019

PricingSdL

Sistema de Apoio à Decisão para a definição de preços

2017-2017

InteGrid

Demonstration of INTElligent grid technologies for renewables INTEgration and INTEractive consumer participation enabling INTEroperable market solutions and INTErconnected stakeholders

2017-2020

Path

Políticas de manutenção preditiva apoiadas na fiabilidade de transformadores

2017-2017

SIMOPT

Simulação e Optimização na Distribuição Alimentar

2017-2017

DM4Manufacturing

Aligning Manufacturing Decision Making with Advanced Manufacturing Technologies

2016-2021

Atena

Saber para intervir: observatório para a educação

2016-2019

EasyFlow

Operações logisticas e cientes e colaborativas para maior sustentabilidade das cadeias de abastecimento forestais

2016-2019

HHRPLAN

Previsão e apoio à decisão para o planeamento de recursos humanos de saúde e análise de políticas

2016-2018

mKEP

mKEP - Modelos e algoritmos de optimização em programas internacionais de doacção renal cruzada

2016-2019

CORAL-TOOLS

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

LTP

Consultoria em data minning e otimização em diferentes problemas abordados pela LTP

2016-2017

UpGas

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás

2015-2016

iMAN

TEC4Growth - RL iMAN - Intelligence for advanced Manufacturing systems

2015-2019

SMILES

TEC4Growth - RL SMILES - Smart, Mobile, Intelligent and Large scale Sensing and analytics

2015-2019

HIDRO

Desenvolvimento de um modelo integrado de engenharia de fiabilidade

2015-2016

RosaEvolution

Melhoria de eficiência do Sistema Rosa Evolution com o objetivo de reduzir as não conformidades provocadas pelo TCA

2015-2016

BestWare

Dimensionamento de armazéns integrados em lojas de retalho alimentar

2015-2017

ShortPath

Análise de processos de distribuição com vista à formulação de propostas de melhoria ao processo de distribuição atual

2015-2016

Rent-a-Car-Pricing

Conceção e implementação de um Sistema de Apoio às Decisões de Pricing

2015-2015

UPGRID

Real proven solutions to enable active demand and distributed generation flexible integration, through a fully controllable LOW Voltage and medium voltage distribution grid

2015-2017

ReliabilityEng2

Reliability Engineering for Wind Turbine Generators - Phase II

2014-2015

Supply_Chain

Melhoramento do desempenho da cadeia de fornecimento e na organização de recursos

2014-2016

ShortCut

Organização e localização dos produtos nas prateleiras e no mezanino do armazém principal

2014-2015

StorePacks

Definição de produtos StorePack, dos armazéns até às lojas

2014-2015

SuperStore

Sistema de Reaprovisionamento para uma SuperStore on-line

2014-2014

Mailing

Algoritmo de atribuição dos cupões a clientes

2014-2014

PromoStock

Diagnóstico do stock global, modelo de previsão de vendas de campanhas promocionais e algoritmos de reaprovisionamento das promoções

2014-2014

WholeChain

Ferramenta Quantitativa para a Gestão da Cadeia de Abastecimento de Produtos Alimentares Perecíveis

2014-2015

ReliabilityEng

Engenharia de Fiabilidade para Geradores de Turbinas Eólicas

2014-2014

PSS-DESIGN

Estudo e desenvolvimento de metodologias para sistemas e produtos e serviços no âmbito do projeto INTELLAB II

2014-2015

MEDSC

Análise global da cadeia de abastecimento

2014-2014

PTGlass

Planeamento tático integrado de produção e distribuição de embalagens de vidro

2013-2014

SmartManufacturing

Produção e Logística Inteligentes

2013-2015

SAGRH

Sistema Avançado de Gestão de Recursos Humanos Hospitalares

2012-2014

GESTAO_FLUXOS

Modelo matemático e algoritmo de otimização de gestão de fluxos inter-regionais

2012-2014

StableCargo

Análise de estabilidade de carga em transporte por contentor: uma abordagem híbrida otimização - heurísticas

2012-2015

SADRH

Algoritmos de otimização de escalonamento e afetação de recursos a integrar num sistema avançado de apoio à decisão

2012-2014

KEP

Novos modelos no processo de transplante renal

2011-2014

Equipa
Publicações

CEGI Publicações

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2022

2-echelon lastmile delivery with lockers and occasional couriers

Autores
Dos Santos, AG; Viana, A; Pedroso, JP;

Publicação
TRANSPORTATION RESEARCH PART E-LOGISTICS AND TRANSPORTATION REVIEW

Abstract
We propose a new approach for the lastmile delivery problem where, besides serving as collecting points of orders for customers, parcel lockers are also used as transshipment nodes in a 2-echelon delivery system. Moreover, we consider that a customer (occasional courier) visiting a locker may accept a compensation to make a delivery to another customer on their regular traveling path. The proposed shared use of the locker facilities - by customers that prefer to self-pick up their orders, and also as a transfer deposit for customers that prefer home delivery - will contribute to better usage of an already available storage capacity. Furthermore, the use of occasional couriers (OCs) brings an extra layer of flexibility to the delivery process and may positively contribute to achieving some environmental goals: although non-consolidation of deliveries may, at first sight, seem negative, by only considering OCs that would go to the locker independently of making or not a delivery on their way home, and their selection being constrained by a maximum detour, the carbon footprint can be potentially reduced when compared to that of dedicated vehicles. We present a mixed-integer linear programming formulation for the problem that integrates three delivery options - depot to locker, depot to locker followed by final delivery by a professional fleet, and depot to locker followed by final delivery by an OC. Furthermore, to assess the impact of OCs' no show on the delivery process, we extend the formulation to re-schedule the delivery of previous undelivered parcels, and analyze the impact of different no-show rates. Thorough computational experiments show that the use of OCs has a positive impact both on the delivery cost and on the total distance traveled by the dedicated fleets. Experiments also show that the negative impact of no-shows may be reduced by using lockers with higher capacities.

2022

Theories, constructs, and methodologies to study COVID-19 in the service industries

Autores
Cambra-Fierro, J; Gao, L; Melero-Polo, I; Patricio, L;

Publicação
SERVICE INDUSTRIES JOURNAL

Abstract
Despite the wide variety of literature on the impact of the COVID-19 pandemic in the service industry, there is still a lack of an integrated systematized view of these multiple impacts. This study contributes to service research by identifying a variety of academic and managerial perspectives about the influence of COVID-19. We pay attention to the service industry, but with an especial focus on the tourism and hospitality industries, which have been more severely affected. This paper presents two multi-approach studies blending a systematic literature review (SLR) and a focus group methodology. Hence, it integrates and synthesizes the main results of the two studies considered to assist researchers and practitioners. It offers a complete overview of the state of the art and identifies three key service trends that have been accelerated by COVID-19: (1) the increasingly digital and autonomous customer; (2) the growing potential of data-driven services versus privacy concerns, and (3) the evolution from firm-centric to customer-centric and networked business models. Finally, this study provides relevant theoretical implications where we suggest relevant theories, constructs, and methodologies for future research to advance the current knowledge, and useful guidelines for business managers to better understand how to respond to market changes.

2022

To Use or Not to Use? Investigating What Drives Tourists to Use Mobile Ticketing Services in Tourism

Autores
Ferreira, MC; Oliveira, M; Dias, TG;

Publicação
SUSTAINABILITY

Abstract
The advantages associated with mobile ticketing solutions are undeniable; however, most of these solutions are designed for the local population without taking into account the specific needs of tourists. Therefore, this study fills an important research gap in the literature by assessing the adoption drivers of mobile ticketing services by tourists and pointing out possible directions to the design of such services. The proposed model includes constructs of the technology acceptance model (TAM), diffusion of innovations (DOI) theory, and others widely disseminated in the literature on mobile payments, such as mobility. The model was empirically tested through an online survey, and Structural Equation Modeling (SEM) was applied to analyze the data. The results show that the intention of tourists to use mobile ticketing services is positively affected by the perceived usefulness and mobility. The survey findings also describe additional services that respondents value in a mobile ticket service for tourists, both in normal and in pandemic contexts, useful to shape future mobile ticketing solutions for tourists.

2022

Traffic State Prediction Using One-Dimensional Convolution Neural Networks and Long Short-Term Memory

Autores
Reza, S; Ferreira, MC; Machado, JJM; Tavares, JMRS;

Publicação
APPLIED SCIENCES-BASEL

Abstract
Traffic prediction is a vitally important keystone of an intelligent transportation system (ITS). It aims to improve travel route selection, reduce overall carbon emissions, mitigate congestion, and enhance safety. However, efficiently modelling traffic flow is challenging due to its dynamic and non-linear behaviour. With the availability of a vast number of data samples, deep neural network-based models are best suited to solve these challenges. However, conventional network-based models lack robustness and accuracy because of their incapability to capture traffic's spatial and temporal correlations. Besides, they usually require data from adjacent roads to achieve accurate predictions. Hence, this article presents a one-dimensional (1D) convolution neural network (CNN) and long short-term memory (LSTM)-based traffic state prediction model, which was evaluated using the Zenodo and PeMS datasets. The model used three stacked layers of 1D CNN, and LSTM with a logarithmic hyperbolic cosine loss function. The 1D CNN layers extract the features from the data, and the goodness of the LSTM is used to remember the past events to leverage them for the learnt features for traffic state prediction. A comparative performance analysis of the proposed model against support vector regression, standard LSTM, gated recurrent units (GRUs), and CNN and GRU-based models under the same conditions is also presented. The results demonstrate very encouraging performance of the proposed model, improving the mean absolute error, root mean squared error, mean percentage absolute error, and coefficient of determination scores by a mean of 16.97%, 52.1%, 54.15%, and 7.87%, respectively, relative to the baselines under comparison.

2022

On the influence of overlap in automatic root cause analysis in manufacturing

Autores
Oliveira, EE; Migueis, VL; Borges, JL;

Publicação
INTERNATIONAL JOURNAL OF PRODUCTION RESEARCH

Abstract
To improve manufacturing processes, it is essential to find the root causes of occurring problems, in order to solve them permanently. Automatic Root Cause Analysis (ARCA) solutions aid analysts in finding such root causes, by using automatic data analysis to improve the digital decision. When trying to locate the root cause of a problem in a manufacturing process, a phenomenon can occur that disrupts the application of ARCA solutions. Overlap, as we denominated, is a phenomenon where local synchronicities in the manufacturing process lead to data where it is impossible to discern the influence of each location in the quality of products, which impedes automated diagnosis, especially when using classifiers. This paper identifies and defines overlap, and proposes a two-phase ARCA solution that uses factor-ranking algorithms, instead of classifiers. The proposed solution is evaluated in simulated and real case-study data. Results proved the presence of overlap in the datasets, and its negative impact on classifiers. The proposed solution has a positive performance detecting root causes even in the presence of overlap.

Teses Orientadas

2021

Advanced methodologies for the diagnosis of agronomic processes based on systems biology forprecision agriculture

Autor
Renan Tosin

Instituição
UP-FCUP

2021

Early detection and identification of plant diseases caused by bacteria based on proximal sensingfrom a precision agriculture perspective

Autor
Mafalda Alexandra Reis Pereira

Instituição
UP-FCUP

2021

Semantic Measures in Large Semantic Graphs

Autor
André Fernandes dos Santos

Instituição
UP-FCUP

2021

A dense and high throughput WLAN system using emerging Light Communications technology

Autor
André da Silva Reis

Instituição
UP-FEUP

2021

Jogos Sérios na Terceira Idade: Aprendizagem de comportamentos seguros e boas práticas na Web

Autor
Iolanda Sofia dos Santos Bernardino

Instituição
UTAD

Factos & Números

9Artigos em conferências indexadas

2020

0Contratados de I&D

2020

22Artigos em revistas indexadas

2020