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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Engenharia e Gestão Industrial

O centro é uma referência internacional em análise de negócios através de sistemas de apoio à decisão para a gestão de serviços e operações, contribuindo, desta forma, para a conceção de serviços, a avaliação de desempenho e a gestão de ativos.

As áreas de aplicação do CEGI incluem Mobilidade/ Transportes, Retalho/Indústria e Saúde. Também se verificam consideráveis contribuições no setor da energia e ainda uma colaboração reforçada com o Centro de Sistemas de Energia.

Nos últimos anos, o CEGI contribuiu substancialmente para as iniciativas da Indústria 4.0 (ao melhorar as regras de programação baseadas nas informações complementares disponíveis nos sistemas de produção).

Últimas Notícias
Indústria e Inovação

Relatório do INESC TEC mostra que cuidados de enfermagem especializados são um investimento com retorno para o SNS

Relatório sobre os cuidados de enfermagem especializados, produzido pelo INESC TEC para a Ordem dos Enfermeiros, conclui que a especialização em enfermagem é uma necessidade crescente e uma tendência internacional, pressupondo um retorno financeiro importante para o Serviço Nacional de Saúde (SNS). As conclusões do documento foram dadas a conhecer em abril.

04 maio 2018

FOOTURE 4.0 é o roteiro com inovação INESC TEC na indústria do calçado

No âmbito da iniciativa “Roteiro da Inovação”, no dia 9 de março, o Primeiro-Ministro António Costa realizou o seu quarto Roteiro, desta vez dedicado ao setor do calçado, que contou com uma visita ao Grupo Procalçado e ao Centro Tecnológico do Calçado (CTCP).

10 abril 2018

Indústria e Inovação

Inovação na indústria agroalimentar apresentada pelo INESC TEC

A terceira conferência do ciclo «A Economia Portuguesa e a Indústria 4.0 – O Caminho de uma Nova Industrialização», organizada pelo Grupo Editorial Vida Económica, em colaboração com o INESC TEC, teve como tema “A Economia Portuguesa e a Indústria 4.0: a Indústria Agroalimentar” e decorreu no dia 8 de fevereiro no Auditório do ISCAP - Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto.

01 março 2018

Indústria e Inovação

Investigadora do INESC TEC distinguida no IJUP

Carolina Jorge, investigadora do Centro de Engenharia e Gestão Industrial (CEGI) do INESC  TEC, recebeu, no passado dia 7 de fevereiro, uma menção honrosa pela sua comunicação oral na 11.ª edição do IJUP, que decorreu no Centro de Investigação Médica da Faculdade de Medicina da U.Porto

27 fevereiro 2018

Indústria e Inovação

LTPlabs: a spin-off do INESC TEC que nasceu em 2017 e cresce 60% ao ano

Nasceu numa sala do 3º piso do edifício principal do INESC TEC. Estávamos no início de 2015 e a LTPlabs era então fundada por três investigadores e professores da FEUP: Pedro Amorim, Bernardo Almada-Lobo e Luís Guimarães. Teresa Bianchi de Aguiar, Pedro Campelo, Horácio Neri e João Alves, todos investigadores do Centro de Engenharia e Gestão Industrial (CEGI) do INESC TEC, acompanhavam, mais tarde, os três fundadores nesta aventura. Três anos depois mudam de instalações pela segunda vez, empregam 25 LTPeers e crescem 60% ao ano.

09 janeiro 2018

Tópicos de interesse
041

Projetos Selecionados

WinePallet

Otimização do sistema de paletização

2017-2017

UPGASII

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás (Fase II)

2017-2018

ANPCARE

Os cuidados de enfermagem especializados como resposta à evolução das necessidades em cuidados de saúde

2017-2017

KnowLOGIS

KnowLOGIS - Expertise in Healthcare Logistics

2017-2019

PricingSdL

Sistema de Apoio à Decisão para a definição de preços

2017-2018

Path

Políticas de manutenção preditiva apoiadas na fiabilidade de transformadores

2017-2017

SIMOPT

Simulação e Optimização na Distribuição Alimentar

2017-2017

DM4Manufacturing

DM4Manufacturing: Aligning Manufacturing Decision Making with Advanced Manufacturing Technologies

2016-2019

Atena

Saber para intervir: observatório para a educação

2016-2019

EasyFlow-1

Operações logisticas e cientes e colaborativas para maior sustentabilidade das cadeias de abastecimento forestais

2016-2019

HHRPLAN

Previsão e apoio à decisão para o planeamento de recursos humanos de saúde e análise de políticas

2016-2018

mKEP

mKEP - Modelos e algoritmos de optimização em programas internacionais de doacção renal cruzada

2016-2019

CORAL-TOOLS-1

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

LTP

Consultoria em data minning e otimização em diferentes problemas abordados pela LTP

2016-2016

UpGas

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás

2015-2016

iMAN

TEC4Growth - RL iMAN - Intelligence for advanced Manufacturing systems

2015-2018

SMILES

TEC4Growth - RL SMILES - Smart, Mobile, Intelligent and Large scale Sensing and analytics

2015-2018

HIDRO

Desenvolvimento de um modelo integrado de engenharia de fiabilidade

2015-2016

RosaEvolution

Melhoria de eficiência do Sistema Rosa Evolution com o objetivo de reduzir as não conformidades provocadas pelo TCA

2015-2017

BestWare

Dimensionamento de armazéns integrados em lojas de retalho alimentar

2015-2017

ShortPath

Análise de processos de distribuição com vista à formulação de propostas de melhoria ao processo de distribuição atual

2015-2016

Rent-a-Car-Pricing

Conceção e implementação de um Sistema de Apoio às Decisões de Pricing

2015-2015

UPGRID

Real proven solutions to enable active demand and distributed generation flexible integration, through a fully controllable LOW Voltage and medium voltage distribution grid

2015-2018

ReliabilityEng2

Reliability Engineering for Wind Turbine Generators - Phase II

2014-2015

Supply_Chain

Melhoramento do desempenho da cadeia de fornecimento e na organização de recursos

2014-2016

ShortCut

Organização e localização dos produtos nas prateleiras e no mezanino do armazém principal

2014-2015

StorePacks

Definição de produtos StorePack, dos armazéns até às lojas

2014-2015

SuperStore

Sistema de Reaprovisionamento para uma SuperStore on-line

2014-2014

Mailing

Algoritmo de atribuição dos cupões a clientes

2014-2014

PromoStock

Diagnóstico do stock global, modelo de previsão de vendas de campanhas promocionais e algoritmos de reaprovisionamento das promoções

2014-2014

WholeChain

Ferramenta Quantitativa para a Gestão da Cadeia de Abastecimento de Produtos Alimentares Perecíveis

2014-2015

ReliabilityEng

Engenharia de Fiabilidade para Geradores de Turbinas Eólicas

2014-2014

PSS-DESIGN

Estudo e desenvolvimento de metodologias para sistemas e produtos e serviços no âmbito do projeto INTELLAB II

2014-2015

MEDSC

Análise global da cadeia de abastecimento

2014-2014

PTGlass

Planeamento tático integrado de produção e distribuição de embalagens de vidro

2013-2014

SmartManufacturing

Produção e Logística Inteligentes

2013-2015

SAGRH

Sistema Avançado de Gestão de Recursos Humanos Hospitalares

2012-2014

GESTAO_FLUXOS

Modelo matemático e algoritmo de otimização de gestão de fluxos inter-regionais

2012-2014

StableCargo

Análise de estabilidade de carga em transporte por contentor: uma abordagem híbrida otimização - heurísticas

2012-2015

SADRH

Algoritmos de otimização de escalonamento e afetação de recursos a integrar num sistema avançado de apoio à decisão

2012-2014

KEP

Novos modelos no processo de transplante renal

2011-2014

Equipa
Publicações

CEGI Publicações

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2018

Allocating products on shelves under merchandising rules: Multi-level product families with display directions

Autores
Bianchi Aguiar, T; Silva, E; Guimardes, L; Carravilla, MA; Oliveira, JF;

Publicação
Omega (United Kingdom)

Abstract
Retailers’ individual products are categorized as part of product families. Merchandising rules specify how the products should be arranged on the shelves using product families, creating more structured displays capable of increasing the viewers’ attention. This paper presents a novel mixed integer programming formulation for the Shelf Space Allocation Problem considering two innovative features emerging from merchandising rules: hierarchical product families and display directions. The formulation uses single commodity flow constraints to model product sequencing and explores the product families’ hierarchy to reduce the combinatorial nature of the problem. Based on the formulation, a mathematical programming-based heuristic was also developed that uses product families to decompose the problem into a sequence of sub-problems. To improve performance, its original design was adapted following two directions: recovery from infeasible solutions and reduction of solution times. A new set of real case benchmark instances is also provided, which was used to assess the formulation and the matheuristic. This approach will allow retailers to efficiently create planograms capable of following merchandising rules and optimizing shelf space revenue. © 2017 Elsevier Ltd

2018

Cargo stability in the container loading problem - State-of-the-art and future research directions

Autores
Ramos, AG; Oliveira, JF;

Publicação
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics

Abstract
The purpose of this paper is to present the current understanding and conceptualization of the cargo stability constraint within the context of the Container Loading Problem. This problem is highly relevant in the transportation industry due to the increasing pressure for a more economically, environmentally and socially efficient and sustainable cargo transportation. Stability is one the most important practical relevant constraints in the Container Loading Problem due to its strong influence on the cargo arrangement. Stability is usually divided into stability during loading operations (static) and stability during transportation (dynamic). Two main contributions are made. Firstly, an overview of recent developments in the literature on the two types of stability, static and dynamic, is provided. Secondly, of opportunities for future research are identified. © Springer International Publishing AG 2018.

2018

An intercontinental replenishment problem: A hybrid approach

Autores
Silva, E; Ramos, AG; Lopes, M; Magalhães, P; Oliveira, JF;

Publicação
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics

Abstract
This work addresses a case study in an intercontinental supply chain. The problem emerges in a company in Angola dedicated to the trade of consumable goods for construction building and industrial maintenance. The company in Angola sends the replenishment needs to a Portuguese company, which takes the decision of which products and in which quantities will be sent by shipping container to the company in Angola. The replenishment needs include the list of products that reached the corresponding reorder point. The decision of which products and in which quantity should take into consideration a set of practical constraints: the maximum weight of the cargo, the maximum volume the cargo and financial constraints related with the minimum value that guarantees the profitability of the business and a maximum value associated with shipping insurance. A 2-stage hybrid method is proposed. In the first stage, an integer linear programming model is used to select the products that maximise the sales potential. In the second stage, a Container Loading Algorithm is used to effectively pack the selected products in the shipping container ensuring the geometrical constraints, and safety constraints such as weight limit and stability. A new set of problem instances was generated with the 2DCPackGen problem generator, using as inputs the data collected in the company. Computational results for the algorithm are presented and discussed. Good results were obtained with the solution approach proposed, with an average occupation ratio of 92% of the container and an average gap of 4% for the solution of the integer linear programming model. © Springer International Publishing AG 2018.

2018

A dynamic programming approach for integrating dynamic pricing and capacity decisions in a rental context

Autores
Oliveira, BB; Carravilla, MA; Oliveira, JF;

Publicação
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics

Abstract
Car rental companies have the ability and potential to integrate their dynamic pricing decisions with their capacity decisions. Pricing has a significant impact on demand, while capacity, which translates fleet size, acquisition planning and fleet deployment throughout the network, can be used to meet this price-sensitive demand. Dynamic programming has been often used to tackle dynamic pricing problems and also to deal with similar integrated problems, yet with some significant differences as far as the inventory depletion and replenishment are considered. The goal of this work is to understand what makes the car rental problem different and hinders the application of more common methods. To do so, a discrete dynamic programming framework is proposed, with two different approaches to calculate the optimal-value function: one based on a Mixed Integer Non Linear Program (MINLP) and one based on a Constraint Programming (CP) model. These two approaches are analyzed and relevant insights are derived regarding the (in)ability of discrete dynamic programming to effectively tackle this problem within a rental context when realistically sized instances are considered. © Springer International Publishing AG 2018.

2018

The two-dimensional strip packing problem: What matters?

Autores
Neuenfeldt Júnior, A; Silva, E; Miguel Gomes, A; Oliveira, JF;

Publicação
Springer Proceedings in Mathematics and Statistics

Abstract
This paper presents an exploratory approach to study and identify the main characteristics of the two-dimensional strip packing problem (2D-SPP). A large number of variables was defined to represent the main problem characteristics, aggregated in six groups, established through qualitative knowledge about the context of the problem. Coefficient correlation are used as a quantitative measure to validate the assignment of variables to groups. A principal component analysis (PCA) is used to reduce the dimensions of each group, taking advantage of the relations between variables from the same group. Our analysis indicates that the problem can be reduced to 19 characteristics, retaining most part of the total variance. These characteristics can be used to fit regression models to estimate the strip height necessary to position all items inside the strip. © Springer International Publishing AG 2018.

Teses Orientadas

2017

Metodologias Lean para Aumento da Produtividade – Setor Produtivo de Indústria Gráfica

Autor
Marco Moreira Valente Oliveira

Instituição
UP-FEUP

2017

Optimization of the workflow of external tools for customer support services

Autor
Nuno Curado de Oliveira Quelhas

Instituição
UP-FEUP

2017

Monte Carlo Tree Search for Combinatorial Optimization

Autor
Rui Jorge Rodrigues Rei

Instituição
UP-FCUP

2017

Assortment planning and store space optimization: a practical application at a retailer

Autor
Alexandre Miguel Torres de Aragão

Instituição
UP-FEUP

2017

Operational Reporting Model in Luxury Fashion E-tail: An in-house outsourcing case

Autor
Ana Sofia Almeida Monteiro

Instituição
UP-FEUP

Factos & Números

32Doutorados

2016

43Programas UE

2016

19Investigadores Séniores

2016