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Factos & Números
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Apresentação

Centro de Engenharia e Gestão Industrial

O centro é uma referência internacional em análise de negócios através de sistemas de apoio à decisão para a gestão de serviços e operações, contribuindo, desta forma, para a conceção de serviços, a avaliação de desempenho e a gestão de ativos.

As áreas de aplicação do CEGI incluem Mobilidade/ Transportes, Retalho/Indústria e Saúde. Também se verificam consideráveis contribuições no setor da energia e ainda uma colaboração reforçada com o Centro de Sistemas de Energia.

Nos últimos anos, o CEGI contribuiu substancialmente para as iniciativas da Indústria 4.0 (ao melhorar as regras de programação baseadas nas informações complementares disponíveis nos sistemas de produção).

Últimas Notícias

Esta tecnologia quer tornar as cidades mais acessíveis para todos e valeu distinção a investigadora do INESC TEC

A investigadora do INESC TEC, Marta Campos Ferreira, participou no desenvolvimento de um protótipo que quer melhorar as experiências de pessoas com mobilidade reduzida nas cidades – e torná-las mais inclusivas. A nova solução foi apresentada numa conferência internacional e o trabalho foi distinguido. Agora, o objetivo é que a solução chegue a todos através de uma aplicação.

17 maio 2024

INESC TEC no Japão para cimeira sobre os desafios da Indústria do futuro

A Smart Manufacturing Summit aconteceu em março e juntou mais de 10 000 profissionais. O INESC TEC deu a conhecer competências na área e o “portefólio de serviços em formação e consultoria avançada”.

17 abril 2024

Engenharia e Gestão de Sistemas

Test Bed 5G: empresas já testam as suas soluções no INESC TEC

Já arrancaram os primeiros projetos piloto no Laboratório de Indústria e Inovação (iiLab) do INESC TEC, para demonstração de soluções 5G direcionadas para a indústria transformadora. As empresas vão poder testar as suas soluções e desenvolver produtos e serviços que usem a rede de nova geração. Os pilotos inserem-se no projeto Test Bed 5G, liderado pela NOS, em copromoção com a Sonae MC e a Wells, e com envolvimento do INESC TEC.

22 fevereiro 2024

Investigação INESC TEC selecionada para edição comemorativa de revista internacional

O trabalho de investigação The pallet loading problem: a review of solution methods and computational experiments, da autoria de Elsa Silva e José Fernando Oliveira, investigadores do INESC TEC, e de Gerhard Wäscher, Professor na Universidade Otto-von-Guericke, em Magdeburg, Alemanha, foi um dos 30 artigos selecionados para figurar na edição que assinala o 30º aniversário da revista International Transactions in Operational Research (ITOR).

28 março 2023

INESC TEC participa em projeto para colocar Portugal na vanguarda mundial da bioindústria dos insetos

Chama-se InsectERA – a ERA dos insetos – e é a agenda mobilizadora que conta com cerca de 40 entidades nacionais. Financiada ao abrigo do PRR – Plano de Recuperação e Resiliência, esta agenda pretende desenvolver, industrializar e comercializar, soluções nutricionais para pessoas, animais e plantas, potenciar oportunidades para as indústrias da cosmética e dos bioplásticos, bem como para o setor da biorremediação, através da criação de soluções de valorização de resíduos orgânicos, contribuindo para a sustentabilidade das cadeias de valor.

23 março 2023

098

Projetos Selecionados

PEER

THE HYPER EXPERT COLLABORATIVE AI ASSISTANT

2023-2027

TIIM_TS

Transportes Integrados Inter-Municipais no Tâmega e Sousa

2023-2023

PFAI4_4eD

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 4a edição

2023-2023

CIBELE

Sustainability in Cutting and Packing Problems: multi-objective optimization of raw material utilization

2023-2024

TacitRouting

Tacit knowledge in route planning

2023-2024

eduBEST

Benchmarking de Sistemas de Educação com Técnicas de Fronteira

2023-2026

SMARTgNOSTICS

Global Testing & Diagnostics Solutions for antimicrobial resistances

2023-2025

InsectERA

A ERA da indústria dos insetos

2023-2025

MOSH

Modelling shared mobility: advanced demand modelling and learning for the sustainable shared mobility of the future

2023-2024

AgendaTransform

Agenda para a transformação digital do setor florestal para uma economia resiliente e hipocarbónica

2022-2025

Produtech_R3

Agenda Mobilizadora da Fileira das Tecnologias de Produção para a Reindustrialização

2022-2025

PFAI4_3ed

Programa de Formação Avançada Industria 4 - 3a edição

2022-2022

FORM_I40

Formação Indústria 4.0

2022-2022

BestOrder3

Gestão de inventário de farmácias comunitárias

2022-2023

BeFresh

On incorporating consumer behaviour into the supply chain planning of fresh products

2022-2024

DRIVEN

Decision Rules made Interpretable, Verifiable and Effective for governing Farfetch Network

2021-2022

FIRE_RES

Innovative Technologies and Socio-Ecological-Economic Solutions for FIRE RESilient Territories in Europe

2021-2025

SolIM62010

Intelligent marketing solutions

2021-2022

BEST_ORDER_II

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas - Fase II

2021-2022

EUSCORES

EUropean - Scalable and Complementary Offshore Renewable Energy Sources

2021-2025

AI4PV

Artificial Intelligence for Operation and Maintenance of PV Plants

2021-2023

DIGITALCER

Digital Energy Platform for Energy Communities

2021-2023

SmartPV

Desenvolvimento de plataforma de gestão de ativos PV através de prevenção inteligente de falhas

2021-2023

TRUSTAI

Transparent, Reliable and Unbiased Smart Tool for AI

2020-2025

BestOrder

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2020-2021

PFAI4.0

Programa de Formação Avançada Industria 4.0

2020-2021

FPP2

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

PLASMA 4 COVID

Agilização da colheita de plasma convalescente

2020-2021

Replant

Implantação de estratégias colaborativas para a gestão integrada da floresta e do fogo

2020-2023

FPP

Fleet Planning and Pricing

2020-2020

MINE4HEALTH

Text mining e clinical decision-making

2020-2021

WINDEXT

Advanced maintenance, lifetime extension and repowering of wind farms supported by advanced digital tools

2020-2022

CrossLOG

Concretização de sistema físico e software para paletização mista automática em centros logísticos cross-docking para cadeias de valor responsive demand-driven

2019-2023

POCITYF

A POsitive Energy CITY Transformation Framework

2019-2024

XFLEX_HIDRO

Hydropower Extending Power System Flexibility

2019-2024

T4CDTKC

Training 4 Cotec, Digital Transformation Knowledge Challenge - Elaboração de Programa de Formação “CONHECER E COMPREENDER O DESAFIO DAS TECNOLOGIAS DE TRANSFORMAÇÃO DIGITAL”

2019-2021

ENCKEP

European Network for Collaboration on Kidney Exchange Programmes

2019-2021

OCP_STOCK

Gestão de inventário nas farmácias portuguesas

2019-2020

ValProduct

Estudo sobre o impacto das validades dos produtos nos contratos

2019-2019

PortoAmbiente

ESTUDO SOBRE A RECOLHA SELETIVA DE RESÍDUOS URBANOS COMERCIAIS

2019-2020

RM20

Car Rental Revenue Management 2.0

2019-2020

FIN-TECH

A FINancial supervision and TECHnology compliance training programme

2019-2021

VAR

Avaliação de risco das válvulas de rede primária : vida útil restante e condições de operação

2019-2019

OpenInnoTrain

Research Translation and Applied Knowledge Exchange in Practice through University-Industry-Cooperation

2019-2024

DoubleChain

Suporte da Cadeia de Abastecimento Ubíqua e totalmente Descentralizada usando a Tecnologia Blockchain

2018-2020

LASTMILE

Novos modelos de distribuição sustentável com crowdsourcing

2018-2022

SiuSMS

Sistemas inteligentes de mobilidade (inter)urbana partilhada: integração de decisões de preço e gestão de frota para um futuro sustentável do planeamento da mobilidade

2018-2022

DeltaC&P

Incerteza em problemas de cortes e empacotamentos: planeamento robusto e replaneamento otimizado na produção e nos transportes

2018-2022

opti-MOVES

Gestão da qualidade de serviços intermodais de transporte público: diagnóstico e otimização

2018-2022

KnowlogisII

Ferramenta de apoio à logística de farmácias hospitalares

2018-2020

ASAP

Processos de atribuiçao de slots em aeroportos: desenvolvimentos nas orientaçoes e práticas atuais

2018-2022

BEEF

Estudo da gestão de produção, inventário e compras através de métodos analíticos

2018-2019

Tec-FEL

Logística 4.0: Tecnologias para a logística flexível e eco-eficiente

2018-2021

HIP

Heath Index for Power Transformers

2018-2018

MANU-SQUARE

MANUfacturing ecoSystem of QUAlified Resources Exchange

2018-2021

HEAD

Heath index for assets of the distribuition network

2018-2022

WinePallet

Otimização do sistema de paletização

2017-2017

UPGASII

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás (Fase II)

2017-2018

ANPCARE

Os cuidados de enfermagem especializados como resposta à evolução das necessidades em cuidados de saúde

2017-2017

KnowLOGIS

KnowLOGIS - Expertise in Healthcare Logistics

2017-2019

PricingSdL

Sistema de Apoio à Decisão para a definição de preços

2017-2017

InteGrid

Demonstration of INTElligent grid technologies for renewables INTEgration and INTEractive consumer participation enabling INTEroperable market solutions and INTErconnected stakeholders

2017-2020

Path

Políticas de manutenção preditiva apoiadas na fiabilidade de transformadores

2017-2017

SIMOPT

Simulação e Optimização na Distribuição Alimentar

2017-2017

DM4Manufacturing

Aligning Manufacturing Decision Making with Advanced Manufacturing Technologies

2016-2021

Atena

Saber para intervir: observatório para a educação

2016-2019

EasyFlow

Operações logisticas e cientes e colaborativas para maior sustentabilidade das cadeias de abastecimento forestais

2016-2019

HHRPLAN

Previsão e apoio à decisão para o planeamento de recursos humanos de saúde e análise de políticas

2016-2018

mKEP

mKEP - Modelos e algoritmos de optimização em programas internacionais de doacção renal cruzada

2016-2019

CORAL-TOOLS

CORAL - Sustainable Ocean Exploitation: Tools and Sensors

2016-2018

LTP

Consultoria em data minning e otimização em diferentes problemas abordados pela LTP

2016-2017

UpGas

Gestão de ativos na rede de distribuição de gás

2015-2016

iMAN

TEC4Growth - RL iMAN - Intelligence for advanced Manufacturing systems

2015-2019

SMILES

TEC4Growth - RL SMILES - Smart, Mobile, Intelligent and Large scale Sensing and analytics

2015-2019

HIDRO

Desenvolvimento de um modelo integrado de engenharia de fiabilidade

2015-2016

RosaEvolution

Melhoria de eficiência do Sistema Rosa Evolution com o objetivo de reduzir as não conformidades provocadas pelo TCA

2015-2016

BestWare

Dimensionamento de armazéns integrados em lojas de retalho alimentar

2015-2017

ShortPath

Análise de processos de distribuição com vista à formulação de propostas de melhoria ao processo de distribuição atual

2015-2016

Rent-a-Car-Pricing

Conceção e implementação de um Sistema de Apoio às Decisões de Pricing

2015-2015

UPGRID

Real proven solutions to enable active demand and distributed generation flexible integration, through a fully controllable LOW Voltage and medium voltage distribution grid

2015-2017

ReliabilityEng2

Reliability Engineering for Wind Turbine Generators - Phase II

2014-2015

Supply_Chain

Melhoramento do desempenho da cadeia de fornecimento e na organização de recursos

2014-2016

ShortCut

Organização e localização dos produtos nas prateleiras e no mezanino do armazém principal

2014-2015

StorePacks

Definição de produtos StorePack, dos armazéns até às lojas

2014-2015

SuperStore

Sistema de Reaprovisionamento para uma SuperStore on-line

2014-2014

Mailing

Algoritmo de atribuição dos cupões a clientes

2014-2014

PromoStock

Diagnóstico do stock global, modelo de previsão de vendas de campanhas promocionais e algoritmos de reaprovisionamento das promoções

2014-2014

WholeChain

Ferramenta Quantitativa para a Gestão da Cadeia de Abastecimento de Produtos Alimentares Perecíveis

2014-2015

ReliabilityEng

Engenharia de Fiabilidade para Geradores de Turbinas Eólicas

2014-2014

PSS-DESIGN

Estudo e desenvolvimento de metodologias para sistemas e produtos e serviços no âmbito do projeto INTELLAB II

2014-2015

MEDSC

Análise global da cadeia de abastecimento

2014-2014

PTGlass

Planeamento tático integrado de produção e distribuição de embalagens de vidro

2013-2014

SmartManufacturing

Produção e Logística Inteligentes

2013-2015

SAGRH

Sistema Avançado de Gestão de Recursos Humanos Hospitalares

2012-2014

GESTAO_FLUXOS

Modelo matemático e algoritmo de otimização de gestão de fluxos inter-regionais

2012-2014

StableCargo

Análise de estabilidade de carga em transporte por contentor: uma abordagem híbrida otimização - heurísticas

2012-2015

SADRH

Algoritmos de otimização de escalonamento e afetação de recursos a integrar num sistema avançado de apoio à decisão

2012-2014

KEP

Novos modelos no processo de transplante renal

2011-2014

Equipa
Publicações

CEGI Publicações

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2024

Heuristics for online three-dimensional packing problems and algorithm selection framework for semi-online with full look-ahead

Autores
Ali, S; Ramos, AG; Carravilla, MA; Oliveira, JF;

Publicação
APPLIED SOFT COMPUTING

Abstract
In online three-dimensional packing problems (3D-PPs), unlike offline problems, items arrive sequentially and require immediate packing decisions without any information about the quantities and sizes of the items to come. Heuristic methods are of great importance in solving online problems to find good solutions in a reasonable amount of time. However, the literature on heuristics for online problems is sparse. As our first contribution, we developed a pool of heuristics applicable to online 3D-PPs with complementary performance on different sets of instances. Computational results showed that in terms of the number of used bins, in all problem instances, at least one of our heuristics had a better or equal performance compared to existing heuristics in the literature. The developed heuristics are also fully applicable to an intermediate class between offline and online problems, referred to in this paper as a specific type of semi-online with full look-ahead, which has several practical applications. In this class, as in offline problems, complete information about all items is known in advance (i.e., full look-ahead); however, due to time or space constraints, as in online problems, items should be packed immediately in the order of their arrival. As our second contribution, we presented an algorithm selection framework, building on developed heuristics and utilizing prior information about items in this specific class of problems. We used supervised machine learning techniques to find the relationship between the features of problem instances and the performance of heuristics and to build a prediction model. The results indicate an 88% accuracy in predicting (identifying) the most promising heuristic(s) for solving any new instance from this class of problems.

2024

Estimating Alighting Stops and Transfers from AFC Data: The Case Study of Porto

Autores
Hora, J; Ferreira, MC; Camanho, A; Galvão, T;

Publicação
Lecture Notes in Networks and Systems

Abstract
This study estimates alighting stops and transfers from entry-only Automatic Fare Collection (AFC) data. The methodology adopted includes two main steps: an implementation of the Trip Chaining Method (TCM) to estimate the alighting stops from AFC records and the subsequent application of criteria for the identification of transfers. For each pair of consecutive AFC records on the same smart card, a transfer is identified considering a threshold for the walking distance, a threshold for the time required to perform an activity, and the validation of different boarding routes. This methodology was applied to the case study of Porto, Portugal, considering all trips performed by a set of 19999 smart cards over one year. The results of this methodology allied with visualization techniques allowed to study Origin-Destination (OD) patterns by type of day, seasonally, and by user frequency, each analyzed at the stop level and at the geographic area level. © The Author(s), under exclusive license to Springer Nature Switzerland AG 2024.

2024

Pallets delivery: Two matheuristics for combined loading and routing

Autores
Silva, E; Ramos, AG; Moura, A;

Publicação
EXPERT SYSTEMS WITH APPLICATIONS

Abstract
The implementation of novel regulatory and technical requirements for the distribution of vehicle axle weights in road freight transport introduces a new set of constraints on vehicle routing. Until now, axle weight distribution in determining the load plan for freight transport units has been overlooked in the vehicle routing process. Compliance with these axle weight constraints has become paramount for road freight transport companies, since noncompliance with the axle weight distribution legislation translates into heavy fines. This work aims to provide a tool capable of generating cargo loading plans and routing sequences for a palletised cargo distribution problem. The problem addressed integrates the capacitated vehicle routing problem with time window and the two-dimensional loading problem with load balance constraints. Two integrative solution approaches are proposed, one giving greater importance to the routing and the other prioritising the loading. In addition, a novel MILP model is proposed for the 2D pallet loading problem with load-balance constraints that take advantage of the standard dimension of the pallets. Extensive computational experiments were performed with a set of well-known literature benchmark instances, extended to incorporate additional features. The computational results show the effectiveness of the proposed approaches.

2024

Synchronisation in vehicle routing: Classification schema, modelling framework and literature review

Autores
Soares, R; Marques, A; Amorim, P; Parragh, SN;

Publicação
EUROPEAN JOURNAL OF OPERATIONAL RESEARCH

Abstract
The practical relevance and challenging nature of the Vehicle Routing Problem (VRP) have motivated the Operations Research community to consider different practical requirements and problem variants throughout the years. However, businesses still face increasingly specific and complex transportation re-quirements that need to be tackled, one of them being synchronisation. No literature contextualises syn-chronisation among other types of problem aspects of the VRP, increasing ambiguity in the nomenclature used by the community. The contributions of this paper originate from a literature review and are three-fold. First, new conceptual and classification schemas are proposed to analyse literature and re-organise different interdependencies that arise in routing decisions. Secondly, a modelling framework is presented based on the proposed schemas. Finally, an extensive literature review identifies future research gaps and opportunities in the field of VRPs with synchronisation.(c) 2023 The Author(s). Published by Elsevier B.V. This is an open access article under the CC BY license ( http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ )

2024

The drone-assisted vehicle routing problem with robot stations

Autores
Morim, A; Campuzano, G; Amorim, P; Mes, M; Lalla-Ruiz, E;

Publicação
EXPERT SYSTEMS WITH APPLICATIONS

Abstract
Following the widespread interest of both the scientific community and companies in using autonomous vehicles to perform deliveries, we propose the 'Drone-Assisted Vehicle Routing Problem with Robot Stations' (VRPD-RS), a problem that combines two concepts studied in the autonomous vehicles literature: truck-drone tandems and robot stations. We model the VRPD-RS as a mixed-integer linear program (MILP) for two different objectives, the makespan and operational costs, and analyze the impact of adding trucks, drones, and robots to the delivery fleet. Given the computational complexity of the problem, we propose a General Variable Neighborhood Search (GVNS) metaheuristic to solve more realistic instances within reasonable computational times. Results show that, for small instances of 10 customers, where the solver obtains optimal solutions for almost all cases, the GVNS presents solutions with gaps of 0.7% to the solver for the makespan objective and gaps of 0.0% for the operational costs variant. For instances of up to 50 customers, the GVNS presents improvements of 21.5% for the makespan objective and 8.0% for the operational costs variant. Furthermore, we compare the GVNS with a Simulated Annealing (SA) metaheuristic, showing that the GVNS outperforms the SA for the whole set of instances and in more efficient computational times. Accordingly, the results highlight that including an additional drone in a truck-drone tandem increases delivery speed alongside a reduction in operational costs. Moreover, robot stations proved to be a useful delivery element as they were activated in almost every studied scenario.

Factos & Números

0Contratados de I&D

2020

22Artigos em revistas indexadas

2020

19Investigadores Séniores

2016