Cookies
O website necessita de alguns cookies e outros recursos semelhantes para funcionar. Caso o permita, o INESC TEC irá utilizar cookies para recolher dados sobre as suas visitas, contribuindo, assim, para estatísticas agregadas que permitem melhorar o nosso serviço. Ver mais
Aceitar Rejeitar
  • Menu
Sobre
Download foto HD

Sobre

Sou licenciado em Engenharia Eletrotécnica - Universidade do Porto (1978), mestre em Investigação Operacional e Engenharia de Sistemas - Universidade Técnica de Lisboa (1989) e doutor em Ciências da Engenharia - Universidade do Porto (1996).
Comecei minha carreira profissional na indústria como engenheiro de manutenção, em 1978. Ao longo de 6 anos, fui também engenheiro de projetos em duas empresas.
Desde 1987, trabalhei como Consultor e Líder de vários projetos industriais no INEGI, um instituto de interface de I&D da UP.
Fui coordenador da Unidade de Engenharia e Gestão Industrial da FEUP (1997-98 e 2003-05), onde atualmente sou Professor Associado.
Fui membro do Conselho de Administração da STCP, a Companhia de Transportes Públicos do Porto (1998-2002 e 2006-2012).
Mantenho uma atividade de investigação regular desde 1991. Sou investigador sénior, atualmente membro da CEGI, unidade de engenharia industrial e gestão do INESC TEC. Os meus principais tópicos de interesse são os sistemas de transporte, sistemas de apoio à decisão e aplicações de investigação operacional. Atualmente, sou membro do Conselho Editorial da "Transportation Research Procedia".

Tópicos
de interesse
Detalhes

Detalhes

001
Publicações

2021

The Role of Collaboration for Sustainable and Efficient Urban Logistics

Autores
Carvalho, L; de Sousa, JF; de Sousa, JP;

Publicação
BOOSTING COLLABORATIVE NETWORKS 4.0: 21ST IFIP WG 5.5 WORKING CONFERENCE ON VIRTUAL ENTERPRISES, PRO-VE 2020

Abstract

2021

Improving Mobility Services through Customer Participation

Autores
Duarte, SP; Campos Ferreira, M; Pinho de Sousa, J; Freire de Sousa, J; Galvão, T;

Publicação
Advances in Intelligent Systems and Computing

Abstract

2021

A Conceptual Framework for an Integrated Information System to Enhance Urban Mobility

Autores
Duarte, SP; de Sousa, JP; de Sousa, JF;

Publicação
INTERNATIONAL JOURNAL OF DECISION SUPPORT SYSTEM TECHNOLOGY

Abstract
The multiplicity of stakeholders in urban contexts can greatly increase the complexity of transportation systems. Since all stakeholders depend, to varying degrees, on the same data to get the information for their mobility, this work considers that an integrated information system, focused on their different needs, will significantly improve the efficiency of transportation systems. A stakeholder-focused system makes the provided information more relevant, while an integrated system fosters the sharing of the data that generates this information. To build such a system, a conceptual framework focused on stakeholders and their decision processes was developed. This new framework takes advantage of existing ones, such as the Zachman framework, the Enterprise Architecture Design, and the Multilevel Service Design. The proposed multidisciplinary approach, putting together information systems (IS) and service design concepts, has considerable potential in ensuring that the right information reaches each stakeholder at the right time.

2021

EURO Working Group on DSS

Autores
Papathanasiou, J; Zaraté, P; Freire de Sousa, J;

Publicação
Integrated Series in Information Systems

Abstract

2021

Sustainable development and morphological analysis: a multi-level strategic planning for the transport sector

Autores
Fátima Teles, Md; de Sousa, JF;

Publicação
Int. J. Inf. Decis. Sci.

Abstract
Societies face complex challenges, which require a harmonious transition to future patterns. A strategic response to reconfigure society should assure the provision of critical resources and the resilience of the socio-technical systems in the long-term. The implementation of a new dominant technology and paradigm in the transport context is a complex process: it is multidimensional, requires seamless integration of various features and entails trade-offs in the decision-making process. The authors use general morphological analysis (GMA) as a theoretical framework that supports decision making in the transition management of transport to a new powertrain technology. This example is just an illustration of a broader representation of all the possible solutions of a large-scale problem as it is the case of any multi-level process of governance, leading to the pursuit of new paradigms. The originality of the paper lies on using a GMA that addresses sustainable challenges in a transport system from a multi-level perspective. Copyright © 2021 Inderscience Enterprises Ltd.

Teses
supervisionadas

2021

Otimização do Job Shop Scheduling integrando ferramentas Lean e TOC

Autor
Luís Filipe da Silva Tunes

Instituição
UP-FEUP

2021

A Holistic Framework for Increasing Agility in a Production Process

Autor
Leonor Gamelas Neves Lopes de Magalhães

Instituição
UP-FEUP

2021

Melhoria de Processos de Gestão Organizacional: Reestruturação de Atividades e Controlo de Eficiência

Autor
Nina Maria Dias Martins dos Santos Nunes

Instituição
UP-FEUP

2020

A decision support system for designing urban multimodal mobility and accessibility policies in a socio-technical transition context

Autor
Sérgio Pedro de Matos Duarte

Instituição
UP-FEUP

2020

Especificação de requisitos para o desenvolvimento de um sistema de apoio à decisão para gestão de transportes públicos intermodais

Autor
João Nuno Lemos de Sousa

Instituição
UP-FEUP