Cookies Policy
The website need some cookies and similar means to function. If you permit us, we will use those means to collect data on your visits for aggregated statistics to improve our service. Find out More
Accept Reject
  • Menu
Interest
Topics
Details

Details

  • Name

    Ceres Germanna Morais
  • Cluster

    Computer Science
  • Role

    Research Assistant
  • Since

    11th September 2019
001
Publications

2021

Using BPMN to Identify Indicators for Teacher Intervention in Support of Self-regulation and Co-regulation of Learning in Asynchronous e-learning

Authors
Morais, C; Pedrosa, D; Rocio, V; Cravino, J; Morgado, L;

Publication
Communications in Computer and Information Science - Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education

Abstract

2021

Narrative-Driven Immersion and Students' Perceptions in an Online Software Programming Course

Authors
Fontes, MM; Pedrosa, D; Araujo, T; Morais, C; Costa, A; Cravino, J; Morgado, L;

Publication
2021 7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN)

Abstract

2020

Detailing an e-Learning Course on Software Engineering and Architecture Using BPMN

Authors
Morais, C; Pedrosa, D; Fontes, MM; Cravino, J; Morgado, L;

Publication
First International Computer Programming Education Conference, ICPEC 2020, June 25-26, 2020, ESMAD, Vila do Conde, Portugal (Virtual Conference).

Abstract
We have employed BPMN diagrams to expose the foreseen teaching and learning activities of participants in an e-learning course under planning. This provided clarification of the teaching and learning actions, revealing to the educational planning team aspects which were not explicit in the lecturer's plan, such as: The level of effort for the teacher as well as for the student; specific moments when there is a need to provide feedback and motivation. We believe that this exercise constitutes a rich and helpful contribution in planning and visualization efficient for other teaching teams of computer programming courses. 2012 ACM Subject Classification Social and professional topics ! Software engineering education.

2020

Dificuldades e desafios do processo de aprendizagem de algoritmos e programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura

Authors
Morais, CGB; Mendes Neto, FM; Osório, AJM;

Publication
Research, Society and Development

Abstract
Aprender a programar geralmente é um desafio para os estudantes: cada aluno possui suas dificuldades individuais e os professores precisam identificá-las para dar o suporte necessário a seus alunos. Neste sentido, este artigo apresenta parte dos resultados obtidos em uma Revisão Sistemática de Literatura sobre o processo de aprendizagem de algoritmos e programação. O principal objetivo do trabalho aqui apresentado é apontar as principais dificuldades e desafios vividos pelos alunos do nível superior em disciplinas de Algoritmos e programação, bem como o que estas dificuldades podem acarretar aos alunos ao longo do seu percurso acadêmico. A escolha pelo método da pesquisa se deu pelo fato de que a Revisão Sistemática de Literatura apresenta um tipo de estudo cuja metodologia é bem definida, sendo capaz de avaliar a pesquisa de maneira criteriosa, confiável e objetiva. Para este estudo, a revisão foi realizada em quatro bases de dados: Web of Science, Scopus, IEEE Xplore e RCAAP. Para tanto, foi definida uma questão de revisão, as palavras-chave, a equação necessária ao estudo, bem como o protocolo de revisão. Inicialmente foram encontrados 350 artigos, dos quais 169 artigos foram pré-selecionados. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, 33 artigos foram selecionados para a análise e desenvolvimento deste trabalho. Com a análise, pudemos verificar e categorizar as dificuldades e desafios enfrentados pelos estudantes durante o processo de aprendizagem de algoritmos e programação. Com os resultados apresentados, este artigo pode contribuir com uma visão geral capaz de servir de ponto de partida para outras pesquisas, bem como para auxiliar docentes e estudantes na percepção destas dificuldades.